آیا ثبت نام و قرعه کشی خودرو حذف می شود؟


در حالی که قرعه کشی خودرو به شیوه ای جدید برگزار می شود، یکی از خودروها وعده می دهد…

بطرین نام و کرعه کشی خدور می شود؟بطرین نام و کرعه کشی خدور می شود؟

قرعه کشی خودرو همچنان به شیوه ای جدید برگزار می شود در حالی که یکی از وعده های خودروسازی آقای فاطمی امین از بدو ورود به وزارت حراست حذف قرعه کشی بود.

برترین ها نوشت: از ابتدای فروردین ماه امسال سامانه قرعه کشی به روش قبلی اجرا شد و این موضوع صدای نمایندگان مجلس را به جایی رساند که آقای حسینی کیا سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: وزیر صمت باید هر چه زودتر سیستم قرعه کشی خودرو را حذف کند و وزیر صمت نیز مسئول آن باشد.

پس از این اعتراضات، نمایندگان خواستار استیضاح فاطمی امین به دلیل مشکلاتی که وی برای صنعت خودرو ایجاد کرد، شدند. وزیر صمت پس از سفر به مجلس اعلام کرد که برنامه هایی برای صنعت خودرو دارد.

وی گفت: از این پس همه خودروها باید در یک سیستم یدک کش شوند.

آقای امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو می گوید: وزیر صمت باید پاسخگوی همه وعده هایی باشد که داده است. باید توضیح دهد که چرا وعده تحویل ۱.۳ میلیون خودرو محقق نشد؟ چرا ۱۵ درصد کاهش قیمت خودرو صورت نگرفته و قیمت خودرو همچنان بالا می رود؟

وی گفت: اعلام شد که قرعه کشی حذف می شود، نه تنها این وعده محقق نشده است، بلکه خودروهای بخش خصوصی مستقیما تحت نظارت دولت قرار گرفته اند و پیوند خودروسازان و بازار در حال شکسته شدن است. و دولت از طریق یک سیستم متمرکز به یک واسطه تبدیل شد.

آن طور که کاکایی می گوید از یک سو موانع توسعه تولیدکنندگان مدام در حال افزایش است و از سوی دیگر واردات به عنوان راه حل انتخاب می شود.

بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو نیز معتقد است: وزیر حراست باید هرچه زودتر دلیل لغو نشدن قرعه کشی را اعلام کند، زیرا این روش بازار خودرو را آشفته کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: روش هایی که برای تهیه خودرو استفاده می شود به دلیل مشکل عدم تطابق عرضه و تقاضا است، این اقدام فاصله قیمتی بازار و کارخانه را افزایش می دهد، البته کسب و کار و سودآوری این قرعه کشی ها عامل دیگری است. لغو لاتاری به تعویق بیفتد.

وی می گوید: تا زمانی که منطق تولید، عرضه و تقاضا نباشد این مشکلات حل نمی شود. نوآوری هایی نیز برای حل مشکلات ارائه شده است. اما مشکل به راحتی حل نمی شود.

بررسی ها نشان می دهد در مدت زمان اجرای طرح قرعه کشی (بیش از ۱۶ ماه) همچنان تقاضای بالایی برای ثبت نام در این طرح وجود دارد و حتی قیمت خودرو در بازار نیز به دلیل این موضوع تغییر یا کاهش نداشته است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت حراست، در مرحله دوم قرعه کشی در سامانه یکپارچه، ۶ میلیون و ۵۷ هزار متقاضی برای خرید خودرو اقدام کردند که نسبت به مرحله اول بیش از ۶۸ درصد افزایش نشان می دهد. در مرحله اول حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی ثبت نام کردند.