آیا پتوهای وزن دار می توانند به بهبود خواب بیماران بی خوابی کمک کنند؟


بر اساس یک مطالعه تصادفی کنترل شده، پتوهای وزن دار برای درمان بی خوابی موثر و ایمن هستند. این مطالعه نشان داد که افراد بی خواب مبتلا به اختلالات روانپزشکی پس از خوابیدن با یک پتوی سنگین، شدت بی خوابی، کاهش خواب آلودگی در طول روز و بهبود خواب را تجربه کردند.

نتایج مطالعه نشان داد که افرادی که به مدت ۴ هفته از پتوی وزن دار استفاده کردند، کاهش قابل توجهی در شدت بی خوابی، سطح بالاتر فعالیت روزانه، بهبود حفظ خواب و کاهش علائم افسردگی، خستگی و اضطراب گزارش کردند. احتمال کاهش ۵۰ درصدی یا بیشتر در شدت بی خوابی در افراد گروهی که از پتوی وزن دار استفاده می کردند، ۲۶ برابر بیشتر از گروه بدون پتو وزن دار بودند و ۲۰ برابر بیشتر احتمال داشت که به بهبودی بی خوابی دست یابند. این نتایج در طول دوره پیگیری ۱۲ ماهه مشاهده شد.

یکی از دلایل احتمالی اثر خواب‌آور و آرام‌بخش، اعمال فشار متوالی به نقاط مختلف بدن است که باعث تحریک حس لامسه مانند ماساژ و طب فشاری می‌شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تحریک فشار عمیق می تواند به افزایش تحریک پذیری پاراسمپاتیک سیستم عصبی خودمختار کمک کند در حالی که تحریک پذیری سمپاتیک را کاهش می دهد، که یکی از دلایل اثر آرام بخش است.

محققان ۱۲۰ فرد با میانگین سنی ۴۰ سال را با تشخیص بی خوابی بالینی و همچنین اختلال روانپزشکی دیگری مانند اختلال دوقطبی، اختلال افسردگی اساسی، اختلال اضطراب فراگیر یا اختلال نقص توجه و بیش فعالی انتخاب کردند.

آنها به مدت ۴ هفته یا با یک پتوی زنجیر فلزی سنگین یا یک پتوی غیرسنگین در خانه خوابیدند. افرادی که به گروه پتوهای وزن دار اختصاص داده شده بودند ابتدا یک پتوی زنجیری ۸ کیلوگرمی را در کلینیک امتحان کردند. برای ۱۰ نفر خیلی سنگین بود و یک پتوی ۶ کیلویی جایگزین آن شد. افراد گروه پتوهای بدون وزن با یک پتوی رشته ای پلاستیکی ۱.۵ کیلوگرمی می خوابند. تغییرات در شدت بی خوابی با استفاده از شاخص شدت بی خوابی ارزیابی شد. سطح فعالیت روزانه و خواب با استفاده از هنر مچ دست برآورد شد.

تقریباً ۶۰ درصد از افرادی که از پتوی وزنی استفاده کردند، با کاهش ۵۰ درصدی یا بیشتر در نمره شاخص شدت بی‌خوابی خود از ابتدای مطالعه تا پایان چهار هفته، در مقایسه با ۵.۴ درصد از افراد غیروزن دار، پاسخ قابل توجهی را تجربه کردند. . مجموعه جامع نمره ۷ یا کمتر در مقیاس شاخص شدت بی خوابی بهبودی در نظر گرفته شد که در گروه پتوی وزن دار ۴۲.۲ درصد بود، در حالی که در گروه پتوی بدون وزن ۳.۶ درصد بود.

همه افراد می توانند پس از ۴ هفته اول برای یک دوره پیگیری ۱۲ ماهه از پتوی وزن دار استفاده کنند. چهار پتو با وزن‌های مختلف، دو پتوی رشته‌ای ۶ کیلوگرمی و ۸ کیلوگرمی، و دو پتوی توپی ۶.۵ کیلوگرمی و ۷ کیلوگرمی مورد آزمایش قرار گرفتند. آنها پس از آزمون اجازه داشتند پتوی مورد نظر خود را انتخاب کنند و بیشتر آنها پتوی سنگین تری را انتخاب کردند. اثر مشابهی توسط افرادی که در ابتدا از پتوی وزن دار استفاده می کردند، از پتوی بدون وزن به پتوی سنگین تغییر یافتند. تا ۹۲ درصد از افرادی که از پتوی وزن دار استفاده می کردند، پس از ۱۲ ماه پاسخ دادند و ۷۸ درصد بهبودی داشتند.

اینفوگرافیک خواب سالم

منبع تصویر – sputniknews

آیا می خواهید از تصاویر ما در سایت خود استفاده کنید؟ برای جاسازی کد روی تصویر کلیک راست کنید

سریعترین رژیم لاغری