اقتضا با هرج و مرج/حجاب قانونی بله، حجاب اجباری نه



سید ابوالفضل سیدمحمدی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، به بیان اتفاقات اخیر کشور که بخشی از آن به دانشگاه و در برخی موارد رسیده است، پرداخت. شلوغ شد و خاطرنشان کرد: باید به دانش آموزان آموخت که مطالبه گری با توهین، تحقیر، فحش و فحاشی، عصیان و به نوعی عصیان و آزار متفاوت است. مطالبه گری به معنای وجود روحیه ای است که در آن فرد بر اساس منطق و استدلال، درخواست موجهی از مسئولان مربوطه را دنبال می کند. حالا این درخواست ها می تواند از مسائل دانشگاهی و مسئولان تا مسائل و مسئولان کشوری باشد. یکی از فضاهای مهم آموزش مطالبه گری و گفت و گوی مناسب به دور از هرج و مرج و احساسات، کرسی های آزاد اندیشی است.

این استاد دانشگاه به وظیفه مسئولان و دانشگاه ها برای ایجاد بستر برای بیان مطالبات دانشجویان و جامعه اشاره کرد و گفت: می توانیم و باید فضایی ایجاد کنیم که مسئولان به طور مستقیم سخنان دانشجویان را که موتور محرک هستند بشنوند. جامعه. برای این موضوع بسیار مهم برنامه های مختلفی خواهیم داشت. استفاده از اساتید برای آموزش نحوه درخواست به دانشجویان در این مورد موثر خواهد بود تا در این جلسات دانشجویان بتوانند درخواست های خود را به درستی بیان کنند و حتی طرح ها و راهکارهای اجرایی خود را برای حل مشکل ارائه دهند.

ایجاد فضای گفتگو به دور از فضای امنیتی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد تهران مرکزی یکی از راه های بیان مطالبات و نظرات دانشجویان را برگزاری مکان های آزاد اندیشی دانشگاهی دانست و گفت: برگزاری و شرکت در مکان های آزاد اندیشی که مقام معظم رهبری نیز در این مکان ها حضور دارند. تاکید شده است، فضای گفتگو ایجاد می کند، از یک منطقه امنیتی برای دانش آموزان دور است. دانشجویان باید بتوانند آزادانه نظرات خود را در این مراسم بیان کنند و شنوندگان بحث نتیجه گیری خود را انجام دهند و به فرموده مقام معظم رهبری در این فضای سالم و معطوف به گفتگو، «حق» خود را نشان دهند.

سید محمدی در تشریح وقایع اخیر مرتبط با موضوع حجاب گفت: در خصوص واژه حجاب اجباری که متأسفانه رواج زیادی پیدا کرده است، باید توجه داشت که به دلیل وجود بار منفی در کلمه اجبار، از در آغاز پرداختن به این موضوع، به معنای تقابل با این ادبیات و فرهنگ است. در کشور ما که قانون بر اساس اسلام تعیین می شود، حجاب قانون است و بهتر است در رابطه با آن از کلمه حجاب شرعی استفاده شود. سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که در کجای دنیا قانون ضمانت اجرای خارجی ندارد؟ اگر این اصلاح فکری در نگرش به حجاب باشد بخشی از نگرش منفی نسبت به حجاب برطرف می شود.

وی کار فرهنگی و وضع قوانین را در مسائل اجتماعی و فرهنگی از جمله حجاب مکمل یکدیگر دانست و گفت: در بحث حجاب دانشگاه آزاد باید در کنار هم بسترهای مثبت و منفی را مانند دو بال ایجاد کند. پرنده نمی توان گفت فقط به کار مثبت بسنده می کنیم و این موضوع قطعا ضمانت اجرایی خارجی می خواهد. علاوه بر وجود قوانین، فرهنگ سازی و استفاده از ابزارهای نوین فرهنگی مانند تهیه و تولید فیلم، موشن گرافیک، گزارش جلسات و ریاست و مواردی از این دست، قطعاً برای ایجاد درک صحیح ضروری است. از حجاب

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد تهران مرکزی اضافه کرد: یکی از دلایلی که هیچ گاه مخالفت و مطالبه گری علیه اغتشاشات اجباری در اروپا و سایر کشورها وجود نداشته است، جهت گیری تدافعی ما نسبت به این مقوله است که باید رویکرد ما را نسبت به این مقوله تغییر دهد. گیری افندی، بیایید برای مقابله با حملات سنگین بی سابقه رسانه ها و غرب آماده باشیم. تجارب ناموفق غرب و فروپاشی خانواده در غرب از جمله مسائل و بن بست هایی است که در برخورد با این موج بی اعتدالی اجباری می توان به آن اشاره کرد.

لزوم کار فرهنگی و وضع قوانین در زمینه حجاب

این استاد دانشگاه به تشریح ضمانت اجرایی ایجاد شده در حوزه تحت پوشش دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه آزاد باید در دو حوزه بسیار محکم وارد شود. یکی فرهنگ سازی، بسترسازی و اجرای فعالیت های مثبت، و دیگری در نظر گرفتن ضمانت اجرایی قوی برای قوانینی که در حوزه پوشش حجاب در دانشگاه تصویب و ابلاغ می شود؛ یکی از این موارد، در نظر گرفتن ضمانت اجرایی قوی برای قوانینی است که در حوزه پوشش حجاب در دانشگاه تصویب و ابلاغ می شود. هیچ قانونی بدون اجرای صحیح نمی تواند به خوبی اجرا شود. ضمانت اجرایی در بحث عفاف و حجاب در دانشگاه آزاد اسلامی با هدف حمایت از دانشجویان شاغل در اکثر مراکز و تشکل ها برای ترویج این موضوع خواهد بود.

سید محمدی با تاکید مجدد بر ضرورت سپردن امور دانشگاه به ویژه امور فرهنگی به خود دانشجویان، افزود: کار دانشگاه باید به خود دانشجویان سپرده شود. یکی از دلایلی که ما از افرادی استفاده می کنیم که در برخی از نقاط دانشگاه به آنها هم دانشجو می گویند این است که کارها را به عهده دانشجویان بگذاریم. در مورد ترویج و احترام به مسائل مربوط به حجاب و پوشش، از آنجایی که دانش آموزان نسبت به سن و سال به یکدیگر نزدیکتر هستند، حرف یکدیگر را بهتر می فهمند، باید کار را به آنها سپرد و در کنار این سؤال ما این است که از برجسته استفاده کنیم. مشاوران

انتهای پیام/