امام خمینی چگونه دنیا را تکان داد؟



عقیق:امروز ۱۴ خرداد سالروز رحلت امام خمینی(ره) است؛ مرد بزرگی که در سطوح مختلف از جمله پزشکی، اساتید، انقلاب سیاسی و رهبری سخنرانی می کرد. آن که به روش تربیتی خود عمل کرد و دیگران به او اقتدا کردند، امام است، استادی که به حرف او گوش می دهد، زیرا امتحان شده و جواب گرفته است.

امام خمینی (ره) با نظام آموزشی خاص خود ملت را متحد کرد و در حالی که تاگوته را شکست داد در مقابل ابرقدرت ها ایستاد و تمام جهان را به لرزه انداخت.

حجت الاسلام هادی عجمی مدرس فقه فرهنگی و تربیتی در گفت وگو با فارس درباره سیره و روش امام خمینی (ره) اظهار داشت: آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا محراب پشت قبله است و سخنران پشت سر. قبله، اما مردم رو به قبله هستند؟ دلیلش این است که خود گوینده و مربی باید راه را می رفتند و برمی گشتند و به دیگران می گفتند، نه اینکه خودش به مردم بگوید که پیشش نرفته است! اگر به کتابخانه تخصصی آموزشی مراجعه کنید، چند متری قفسه کتاب های آموزشی پیدا می کنید یا با یک جستجوی ساده در اینترنت ساعت ها آموزش و درس اخلاقی پیدا می کنید، در نتیجه مربیان آموزشی و آموزشگاه های آموزشی زیادی وجود دارد. اما باید مربی ای را انتخاب کنید که رفت و برگشت و به ما بگوید بیایید!

تاپ ها و راه های رسیدن به اوج

وی ادامه داد: به عنوان مثال یک مربی پیاده روی باید دو مورد را برای مربی خود بیان کند. اول قله ای که باید به آن رسید، دوم راه درست رسیدن به آن قله. و در تعلیم و تربیت مربی خوب باید اوج را هم مسیر را نشان دهد. اخلاق قله های اخلاقی را می کشد. اما آموزش راه رسیدن به آن قله ها را نشان می دهد. همانطور که هنر، اقتصاد و اعتقادات به اوج می رسد، آموزش هنر، اقتصاد و اعتقادات نیز راه هایی را برای رسیدن به آن قله ها نشان می دهد. تعداد محدودی مربی در هر دو رشته وجود دارد. اما امام خمینی (ره) در کلام و کتب خود قله های اخلاقی و چیستی اخلاق و عرفان را تبیین می کند و راه رسیدن به آن قله ها را بیان می کند.

هندسه و نظام آموزشی امام خمینی

عجمی با بیان اینکه برای به دست آوردن طرح و هندسه تربیتی مورد نظر امام خمینی (ره) باید نظام آموزشی ایشان کشف شود، تصریح کرد: این کار باید انجام شود تا بر اساس آن نظام فکری از مطالب آموزشی ایشان بهتر استفاده شود. یکی از راه های گرفتن مدرسه آموزشی برای هر فرد توجه به زندگی آموزشی خود است. این نکته ای است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مردم معمولاً برای دستیابی به دید خود به محتوای کتاب های هر فرد مراجعه می کنند و از شخصیت و حتی سیستم کلی کتاب های آن شخص اطلاعی ندارند. اکنون توجه به کتب عشایری امام زمان (عج) و ترسیم نقشه آنها، ما را در شناخت نظام فکری و تربیتی امام زمان (عج) و هندسه آن یاری می دهد. چون این کتاب ها را برای آموزش مخاطبان نوشته است. در نتیجه موضوعات انتخاب شده و نحوه بیان آنها می تواند ما را در کشف نظام فکری و تربیتی امام خمینی (ره) یاری دهد. نمای هندسی این منظومه را نشان می دهد، این منظومه دارای پنج بعد است که توسط نظام آموزشی امام خمینی (ره) در ترسیم این ابعاد و اتصال نقاط آنها به یکدیگر شکل گرفته است.

نگاه توحیدی امام به موضوع تربیت

این کارشناس فقه تربیتی ادامه داد: امام خمینی (ره) در همه زمان ها بر توحید تاکید دارند. محور نظام فکری و تربیتی امام خمینی (ره) حتی در تربیت سیاسی، توحید است. می نویسند: «ای عزیز! همه علوم شرعی، مقدمه معرفت خدا و حصول حقیقت توحید در دل است که صورت خداست: و از بهترین های خدا نور خداست. نکته این است که برخی از آشنایان نزدیک، برخی بعید، برخی مستقیم و برخی غیرمستقیم هستند. علم فقه مقدمه عمل است و عبادات به خودی خود مقدمه ای برای کسب علم و تحصیل توحید و تجرید است. [است‏] «برای طهارت نفوس که مقدمه حصول حقایق معرفت، و شایستگی نفس برای تجلی توحید است. بنابراین اگر توحید در نظام و حتی نهضت تربیتی وجود نداشته باشد، نمی توان آن را به نگرش امام خمینی (ره) نسبت به آن نسبت داد.

نگاه ولایی، جاری و تشکیلاتی امام

عجمی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) بر خلاف برخی نظام های تربیتی اخلاقی و عرفانی، مانند هر وکیلی، توجه ویژه ای به روایات اهل بیت(ع) دارد و راه تربیت را از آنان آشکار می کند. به همین دلیل در کتاب شرح چهل حدیث، نکات اصلی تربیتی او آمده است، او اهل عرفان نبود. یکی از اولین کتاب هایی که امام خمینی نوشته اند، کتاب شرح حدیث در جنود عقل و جهل است. این کتاب روایتی است که خواننده را با دو لشکر (سرباز) عقل و جهل آشنا می کند. دو ارتش در حال جنگ؛ هر کدام از آنها هفتاد و پنج لشکر از متحدان، ابزار و طبق داستان دارد.

این کارشناس فقهی افزود: امام خمینی (ره) در توضیح می نویسد: «علم عقل و جهل و جنود آنها مقدمه رهبری است. او در صفحات اول کتاب شرح چهل حدیث توضیح می دهد که «میان این دو لشکر همیشه نزاع است و انسان میدان جنگ این دو قبیله است: گناهکار است و در میان انبیا و اولیا محشور است. و صالحان هر چند ستمکاران غالب شوند.» سربازان و لشکر جاهلیت، انسان از اهل ظلم و غضب است و در میان شیاطین و کافران و محرومان محشور است. در نتیجه، به فرموده امام خمینی، روند تربیت یک حرکت فردی مسالمت آمیز نیست. به عبارت دقیق تر، دو جبهه و دو جریان در تقابل شکل می گیرد. هر طرف یک سازمان دارد. این دو سازمان و دو جبهه مدام در حال حرکت و تضاد هستند. بنابراین، ادای احترام یک جنبش سازمانی-مداوم است. نه چند نکته انفرادی.

نگاه جهادی امام، جهادی است

این کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه یکی از مولفه های مهم نگاه تربیتی امام خمینی (ره) نگاه جهادی ایشان به روند تربیت است، گفت: همان طور که بیان شد، ایشان تربیت را میدان نبرد لشکر عقل و جهل می دانند. در این زمینه تربیت در واقع همان جهاد و مبارزه برای غلبه بر عقل بر جهل است. توجه خاص او به عنصر جهاد باعث شد که شروع به شرح روایت در کتاب شرح چهل حدیث اول کند که در آن خودنمایی می کند:) لشکری ​​فرستاد. پس چون برگشتند فرمود: «خوشا به حال گروهی که جهاد صغیر را انجام دادند و جهاد کبیره را به آنان واگذار کردند.» گفته شد یا رسول الله جهاد کبیره چیست؟ گفت: جهاد نفس است.

کارایی بینش تربیتی امام خمینی

وی ادامه داد: از نظر امام خمینی (ره) آموزش و پرورش یک راه عملیاتی و روشمند است; نه فقط نکات کلی. در بعد عملیاتی، امام خمینی (ره)، تربیت، عبادت و به ویژه نماز جایگاه ویژه ای دارد. وی با وجود مشغله های فراوان و موضوعات فراوانی که می توانست به آن بپردازد، دو کتاب در مورد نماز دارد: کتاب الصلوه و آداب الصلوه که نشان از اهمیت این روش تربیتی در نظام فکری و تربیتی امام دارد. از نظر آنها و در رفتار تربیتی آنها: برای نماز وگرنه معنی دارد و علاوه بر این یک پدیده باطنی است و اگر ظاهر آداب، بی احترامی آنها باشد یا منجر به بطلان نماز صوری یا عدم آن شود، پس از باطن. ، آداب این است که قلب باطنی با اقامه نکردن نماز معنوی را باطل یا ضعیف کند، در صورت رعایت آنها، نماز روح ملکوتی دارد. در نتیجه به گفته وی احترام به قوانین و آداب بدیهی مقدمه ای برای دستیابی به اسرار و اسطوره های رهبری و تربیت است. در برداشت کلی از کلام او راه رسیدن به اسطوره و رئیس تعلیم و تربیت و رسیدن به بالاترین مرتبه تربیت، انجام شعائر بیرونی و احکام شرعی است. مربیان باید به اجرای عبادات و شعائر اسلامی توسط مربیان توجه ویژه داشته باشند.

حجت الاسلام عجمی در جمع بندی سخنان خود درباره روش ها و نظام تربیتی امام خمینی (ره) گفت: پیوند این ابعاد هندسه نظام تعلیم و تربیت مورد نظر امام خمینی (ره) را شکل می دهد. این رقمی که امام ترسیم کرده اند برعکس دیگر نظام آموزشی رایج است:

در مقابل، تربیت دنیوی نه تنها به توحید توجهی نمی کند و خود را مسئول آن نمی داند; تا جایی که در عمل برعکس عمل می کند.

بر خلاف نگرش های صوفیانه، حرفه ای است که به ولایت توجهی ندارد و درک عرفانی آن را ملاک قرار می دهد.

برعکس، نگاه فردی و منسوخ به آموزش و پرورش است که آن را جاری و جهادی نمی داند.

در مقابل، سیستم های آموزشی برای بیان کلیات کافی است و عملیات آموزشی اجرایی را ترسیم نمی کند.

برخلاف مباحث آموزشی که سیستم یکپارچه ای ندارند و به هیچ وجه دستورهای آموزشی را بر دوش می کشند.

وی در پایان گفت: امام خمینی (ره) با پشتوانه قدرت فقهی و قدرت الهی و اخلاقی خود و از سوی دیگر در عرصه و جریانات نهضت های اجتماعی و حاکمیتی، حرکتی توحیدی، ولایی، جریانی، جهت دار و عملیاتی ترسیم می کند. نظام آموزش و پرورش. علیرغم اینکه امام راحل انقلاب و خط کلی آن را به خوبی مدیریت کردند، نظام اسلامی که از آن شکل گرفت نتوانست نظام آموزشی کشور را بر اساس دیدگاه معمار خود برنامه ریزی کند. بخصوص که نگاه جهادی و عملیاتی کنونی رنگ لازم را در تربیت ندارد. امیدواریم در طول تحول نظام آموزشی، علاوه بر تلاش های فراوانی که صورت گرفته است، به نظام فکری و تربیتی امام خمینی(ره) و هندسه آن نیز توجه بیشتری شود.