انواع رژیم های کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل اصلاح رژیم غذایی ، تغییر در فعالیت بدنی و رفتار درمانی همزمان است. به طور کلی ، در تغذیه درمانی چاقی ، نکاتی وجود دارد که برای کاهش موفقیت آمیز وزن و سلامتی و همچنین حفظ وزن کاهش یافته باید مورد توجه قرار گیرد. هدف اول این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم غذایی بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کالری در روز)
  • رژیم غذایی جایگزین
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم کم انرژی: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً 1000-500 کیلوکالری در روز انرژی منفی و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55 درصد کربوهیدرات ، 30 درصد چربی و حدود 15 درصد پروتئین) تولید می کنند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته است. از نظر تغذیه ای ، رژیم غذایی سالم باید بتواند نیاز بدن به ریزمغذی هایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند ، علاوه بر تأمین درشت مغذی هایی مانند پروتئین ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب.

رژیم غذایی کم انرژی: این غذاها کمتر از 800 کالری در روز دارند. به طور کلی ، این رژیم شامل 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته ضروری است که این مجموعه دوزها باید زیر نظر دقیق متخصص تغذیه انجام شود و حداکثر برای 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته بهینه باشد.

رژیم های غذایی که دارای محتوای بسیار کم انرژی و رژیم های ایزوکلریک هستند: این یک رژیم غذایی ناشتا متناوب است[1] حتی یک روز بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از انرژی مورد نیاز فرد که معمولاً کمتر از 800 کالری در روز است) و رژیم ایزوکلریک (معادل نیاز موردنیاز فرد برای انرژی) نامیده می شود. این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی کمتر و خطر کاهش وزن در برخی از بیماران در مقایسه با رژیم کم انرژی همراه است.

رژیم جایگزین: یکی از راه های کنترل اندازه غذای خود استفاده از غذاهای آماده به جای غذاهای اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن در مرحله کاهش وزن و مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات بدست آمده را تنظیم می کند.

دوز با ترکیبات مختلف ماکارونی تریانت: این نوع رژیم معمولاً حاوی 1000-500 کیلو کالری انرژی منفی در روز است. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم پروتئین ، پروتئین بالا ، شاخص قند خون پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات با پروتئین کم و شاخص گلایسمیک پایین” بیشترین تأثیر را بر کاهش وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از عوامل شیوع روزافزون چاقی ، استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته بستگی به نوع کربوهیدرات مصرفی دارد.

توجه به این نکته ضروری است که هیچ یک از روشهای فوق بر دیگری برتری ندارد. هنگام تهیه غذا ، نیازها و ترجیحات فرد و حتی تیپ شخصیتی او باید در نظر گرفته شود. رژیم غذایی برای هر فرد عوامل موثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب عبارتند از:

  • شدت چاقی: شدت چاقی و عوارض مرتبط با آن ، محدودیت انتشار انرژی در رژیم غذایی را بیشتر و شدیدتر می کند.
  • علائم بالینی کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مداوم برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم غذایی متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مفیدتر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی فرد: احتمال اختلالات خوردن روانی در فرد باید بررسی شود.

[1]

روزه متناوب

دیدگاهتان را بنویسید