اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین B دارد


به گزارش همشهری آنلاین، ویتامین های گروه B به دلیل شباهت بیوشیمیایی و همچنین نقشی که در تولید انرژی دارند در این خانواده قرار می گیرند. هر یک از این ویتامین ها عملکرد و ویژگی های خاص خود را دارند. بنابراین بسته به اینکه بدن کدام یک از ویتامین های این خانواده را کم دارد، پاسخ به این سوال که علائم کمبود ویتامین B چیست متفاوت خواهد بود.

ویتامین های گروه B محلول در آب هستند و به جز ویتامین B12 به مقدار قابل توجهی در بدن ذخیره نمی شوند. بنابراین برای پیشگیری از علائم کمبود این ویتامین های ضروری باید به مقدار کافی از طریق غذا مصرف شوند.

در زیر به طور خاص علائم کمبود ویتامین B را بررسی خواهیم کرد.

علائم کمبود ویتامین B1 (تیامین).

ویتامین B1 در تولید انرژی، رشد و عملکرد سلولی نقش دارد. کمبود این ویتامین در دوران نوزادی و کودکی می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. علائم اصلی کمبود ویتامین B1 عبارتند از:

بی اشتهایی؛
خستگی و خستگی؛
تحریک پذیری؛
آسیب سلول های عصبی؛
گزگز و سوزن سوزن شدن در دست و پا;
تاری دید؛
تهوع و استفراغ؛
دیوانگی

دلایل مختلفی می تواند باعث کمبود این ویتامین شود. اما، به جز در موارد کمبود شدید ویتامین B1، این علائم اغلب ایجاد نمی شوند.

اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین B دارد

کمبود ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

ویتامین B2 نقش مهمی در متابولیسم مواد غذایی دارد که نتیجه نهایی آن تولید انرژی است. این ویتامین همچنین در سلامت و عملکرد سلول های مخاطی و پوستی نقش دارد. مهمترین علائم کمبود ویتامین B خانواده مربوط به این ویتامین عبارتند از:

ترک در گوشه دهان؛
لبهای خشکیده و ترک خورده؛
خشکی پوست؛
التهاب غشای مخاطی دهان؛
زخم های دهان؛
قرمزی و سوزش لب ها؛
گلو درد؛
التهاب پوست کیسه بیضه (درماتیت کیسه بیضه)؛
خستگی و بی حالی؛
حساسیت به نور؛
خارش چشم

اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین B دارد

علائم کمبود ویتامین B3 (نیاسین).

این ویتامین در تولید انرژی نیز نقش دارد و علاوه بر آن نقش مهمی در سلامت پوست، مو و سیستم عصبی دارد. علائم اصلی کمبود ویتامین B3 عبارتند از:

ایجاد بثورات تیره در قسمت هایی از پوست که در معرض نور خورشید هستند.
خشکی و زبری پوست؛
قرمزی زبان؛
خستگی و بی حالی؛
استفراغ، یبوست و اسهال؛
ایجاد مشکلات مختلف مربوط به گردش خون؛
افسردگی؛
سردرد؛
مشکل حافظه؛
توهم.

کمبود شدید ویتامین B3 باعث بیماری پلاگر می شود که می تواند منجر به مرگ شود.

اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین B دارد

علائم کمبود ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک).

کمبود این ویتامین نادر است و به همین دلیل این عضو از ویتامین های B شناخته شده نیست. این ویتامین در سلامت پوست، تولید انرژی، کلسترول و چربی خون و دستگاه گوارش نقش دارد. علائم کمبود ویتامین B5 عبارتند از:

خستگی؛
افسردگی؛
تحریک پذیری؛
دل درد؛
اختلالات خواب؛
تهوع و استفراغ؛
بی‌حس
گرفتگی عضلات؛
هیپوگلیسمی (قند خون پایین) به دلیل حساسیت زیاد به انسولین؛
عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی؛
احساس سوزش در پاها.

اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین B دارد

علائم کمبود ویتامین B6 (پیریدوکسین).

ویتامین B6 در بیش از ۱۵۰ واکنش آنزیمی نقش دارد. این ویتامین همچنین نقش ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و از ویتامین های مهم به شمار می رود. علائم مرتبط با کمبود ویتامین B6 عبارتند از:

خارش و بثورات چرب روی پوست؛
ترک و زخم روی لب؛
زخم روی زبان؛
تغییرات خلق و خوی؛
تضعیف سیستم ایمنی بدن؛
خستگی و کمبود انرژی؛
سوزن سوزن شدن و درد در دست و پا؛
تشنج؛
افزایش سطح هموسیستئین در خون.

اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین B دارد

کمبود ویتامین B7 (بیوتین)

ویتامین B7 به عنوان ویتامین H نیز شناخته می شود و نقش مهمی در بدن دارد. علائم کمبود ویتامین B7 عبارتند از:

ریزش مو؛
بثورات قرمز و پوسته پوسته در اطراف چشم ها، بینی، دهان و اندام تناسلی.
افسردگی؛
خستگی؛
توهم؛
بی حسی و گزگز دست و پا؛
آتاکسی (از دست دادن کنترل بر حرکات بدن)؛
تشنج؛
اختلال در سیستم ایمنی؛
افزایش خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی و قارچی.

اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین B دارد

علائم کمبود ویتامین B9 (فولات)

ویتامین B9 نقش بسیار مهمی در تولید گلبول های قرمز خون، ساخت و ترمیم DNA و تولید انرژی دارد.علائم اصلی کمبود ویتامین B9 عبارتند از:

کم خونی،
رنگ پریدگی؛
ضعف؛
خستگی و خستگی (هم به دلیل کم خونی و هم کمبود ویتامین B9)؛
موهای خاکستری و از دست دادن قدرت؛
التهاب حفره دهان و زبان و زخم؛
مشکلات رشد؛
آسیب به اعصاب محیطی.

اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین B دارد

علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟

ویتامین B12 مانند اسید فولیک در تولید گلبول های قرمز خون نقش دارد. علاوه بر این، این ویتامین در متابولیسم سلولی، عملکرد و سلامت سلول های عصبی و ساخت و نگهداری DNA نقش دارد.

این ویتامین در مقایسه با سایر ویتامین های محلول در آب و سایر اعضای خانواده ویتامین B، بیشتر در بدن ذخیره می شود و به همین دلیل کمبود آن در مدت زمان طولانی تری رخ می دهد. با این حال، کمبود این ویتامین شایع است. علائم و خطرات کمبود ویتامین B12 عبارتند از:

کم خونی؛
رنگ پریدگی؛
خستگی و خستگی؛
زبان دردناک؛
زخم و ترک بر روی لب و دهان؛
یبوست؛
مشکلات بینایی؛
از دست دادن کنترل بر حرکات بدن و مشکل در راه رفتن؛
مشکلات خلقی، افکار، احساسات و رفتار؛
سردرگمی و مشکلات تفکر؛
از دست دادن حافظه؛
تحریک پذیری؛
افسردگی؛
جنون

با توجه به نقش ویتامین B12 در محافظت از سلول‌های عصبی، کمبود این ویتامین منجر به آسیب سلول‌های عصبی می‌شود که در دراز مدت می‌تواند باعث آسیب‌های گسترده و غیرقابل برگشت شود.

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B9 و B12 علائم و نتایج آزمایشگاهی یکسانی دارد. اما باید توجه داشت که اگر کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 باشد و ویتامین B9 مصرف شود، کم خونی برطرف می شود اما مشکلات عصبی پیشرفت می کند که این مهم ترین خطر کمبود ویتامین B12 است.

اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین B دارد

علائم کمبود ویتامین B

همانطور که دیدیم، همه این ویتامین ها در تولید انرژی نقش دارند. منابع غذایی ویتامین B اغلب رایج هستند. بنابراین ممکن است کمبود چند نفر از اعضای خانواده این ویتامین ها به طور همزمان وجود داشته باشد.

اگر علائم اصلی کمبود ویتامین B در یک فرد عبارتند از: یعنی اگر خستگی، بی حالی، کمبود انرژی، زخم در دهان، سوزش دست و پا وجود دارد، بهتر است از نظر کمبود ویتامین B بررسی شود.

مکمل‌های ویتامینی مختلفی وجود دارند که حاوی یک یا همه ویتامین‌های B هستند و از آنجایی که این ویتامین‌ها محلول در آب هستند، مصرف اضافی آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند (مگر در دوزهای بسیار بالا). بنابراین اگر رژیم غذایی محدودی دارید، حتما از این مکمل ها استفاده کنید.

منبع: همشهری آنلاین