جانشینی امیرالمومنین یک دستور الهی است



عکیق: واقعه غدیر، صفحه مهمی از تاریخ اسلام است که خداوند آن را پایان دین و اتمام وعده خود به بندگان می داند. اما در واقع پایان دین در غدیر به چه معناست؟ آنچه در ادامه خواهید خواند پاسخ مکتب فقیه آل الله آقا است علی گفت خامنه ای؛ به این سوال

علی محل اجتماع همه صفات کمال انسانی است

برادران و خواهران عزیز! مسئله غدیر از چند جهت قابل توجه و جلب توجه است. نباید تصور کرد که عید غدیر مانند سایر اعیاد تعطیل است. بااینکه در همه اعیاد اسلامی جنبه و معنای نمادین دارد، اما نه به اندازه عید غدیر. وجه دیگر امر، توجه به ارزش معنوی آن شخصی است که پیامبر در این واقعه او را تعیین و نام برده است; یعنی امیرالمومنین علیه السلام. برای انتخاب چنین مقامی، اگر یک انسان معمولی بخواهد همه عوامل دخیل در کمال انسان را محاسبه کند، قطعاً نمی تواند به همه چیز دست یابد. محاسبات الهی و مافوق بشری می خواهد. پیامبر گرامی اسلام با چنین محاسبه ای امیرالمومنین را برای این مقام و مقام مناسب دانست.

سرچشمه حکومت اسلامی باید در دست علی باشد

خوب، اسلام تا ابد حکومت خواهد کرد. همه جور آدم هایی که در سطوح مختلف صلاحیت دارند به دولت می رسند. این از اول اسلام قابل پیش بینی بود. کسى که باید سرچشمه به او سپرد تا تمام تاریخ اسلام از این سرچشمه سیراب شود، باید در حد امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) باشد; او نمی تواند یک انسان معمولی باشد. منبع در اختیار اوست؛ به همین دلیل است که همه ائمه ما (علیه السلام) که صاحب یک منصب هم بودند – هر چند فرصت حکومت به آنها داده نشد – همه به امیرالمؤمنین علیه السلام به چشم بزرگی می نگریستند.

همه ائمه (علیهم السلام) علی بن ابی طالب را خورشید در آسمان امامت می دیدند و سایر ائمه مانند ستارگان او بودند. آسمان. امیرالمؤمنین بهترین آنها بود، گرچه پیامبر در مورد امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) و مقامی که دارند می فرماید: پدرشان بهتر آنها چه کسانی هستند; پدرشان از امام حسن و امام حسین بلندتر است، با فضیلت تر است». این دیدگاه امیرالمومنین علیه السلام است. بنابراین، تمام صفات کمالی که برای برگزیدگان خداوند در نظر می گیریم، باید در امیرالمؤمنین (علیه السلام) وجود داشته باشد تا پیامبر به دستور خداوند او را در این مقام قرار دهد. این هم بعد دیگری است، نگاه به فضیلت امیرالمومنین (ع).دعا و آرامش) است. (۲۰۱۸/۰۸/۱۰)

واقعه غدیر، جهانی بودن اسلام را نشان داد

مسئله «غدیر» صرفاً یک مسئله تاریخی نیست. نشانه جامعیت اسلام است. اگر نبی مکرم – که در طول ۱۰ سال جامعه بدوی آلوده به تعصب و خرافات را با همت فراوان و با کمک یاران باوفایش به جامعه ای مترقی اسلامی تبدیل کرد – پس از این ۱۰ سال فکر نمی کرد و برنامه ای به امت نمی داد. کار ناتمام بود. .

رسوب تعصب جاهلی به قدری عمیق بود که ممکن است رفع آن سالها طول بکشد. اجراها خوب بود. ایمان مردم حسن نیت بود; البته همه در یک سطح نبودند. برخی در زمان رحلت پیامبر(ص) یک سال، شش ماه یا دو سال اسلام آوردند. این توان نظامی پیامبر (ص) و جذابیت اسلام بود که آنها را جذب اسلام کرد. همه آنها مسلمان عمیق دوران اول نبودند. برای پاکسازی رسوبات جاهلیت از اعماق این جامعه و حفظ خط رهبری اسلامی پس از گذشت ۱۰ سال از زمان پیامبر اکرم(ص)، برنامه ریزی لازم بود.

اگر این طرح انجام نمی شد، کار ناتمام بود. این که در آیه مبارکه سوره مائده می فرماید: «ایلائوم اکملت لکم دینکم و اتمامت علیکم نعمتی» یعنی این نعمت – نعمت اسلام، نعمت هدایت، نعمت نشان دادن راه درست به جامعه بشری – خواهد بود. کامل و کامل در صورتی که نقشه راه پیامبر نیز مشخص شود. این یک چیز طبیعی است.

جانشینی امیرالمومنین یک دستور الهی است

پیامبر این کار را در غدیر انجام داد. امیرالمومنین را که از نظر منش – چه از نظر دینی، چه اخلاقی، چه انقلابی و نظامی و چه سیره رفتاری با طبقات مختلف – فردی ممتاز و منحصر به فرد بود را منصوب کردند و مردم را مکلف کردند. از او اطاعت کند. حتی فکر یک پیامبر هم نبود، این هدایت الهی بود، فرمان الهی بود، قرار الهی بود. مانند بقیه سخنان و دستورات پیامبر، همه آنها از الهام الهی بودند.

این دستور صریح خداوند به پیامبر اکرم بود. پیامبر اکرم نیز به این دستور عمل کردند. مشکل غدیر این است; یعنی جامعیت اسلام و آینده نگری و آنچه در رهبری و هدایت امت اسلامی لازم است را نشان می دهد. اون چیه؟ همان چیزهایی که شخصیت امیرالمومنین علیه السلام تجسم می کند: «تقوا»، «دین»، «وابستگی مطلق به دین»، «به چیز دیگری جز خدا و راه حق»، «بی تدبیری حرکت در راه خدا». «تقدم به علم»، «استفاده از خرد و تدبیر»، «به کارگیری نیروی عزم و اراده»، یک عمل واقعی و در عین حال نمادین است، امیرالمؤمنین را با همین ویژگی ها نصب کردند، در همان زمان، این نماد رهبری امت اسلامی در طول حیات اسلام است – هر چه باشد – این همان عمل است؛ یعنی این نماد رهبری و رهبری اسلامی در طول زمان است، همان چیزی که در انتخاب الهی محقق شد. از امیرالمومنین غدیر چنین حقیقتی است (۱۸.۱۰ .۲۰۱۸)