دیابت نوع ۲ – آیا کمبود ویتامین D در بارداری با دیابت بارداری مرتبط است؟

در مطالعه‌ای که اخیراً در دانشگاه Hacettepe و چندین موسسه تحقیقاتی دیگر در ترکیه و قبرس انجام شد، سطوح پایین‌تر ویتامین D در طول سه ماهه دوم با خطر ابتلا به دیابت بارداری که به دیابت بارداری نیز معروف است، مرتبط است. این تحقیق در ژانویه ۲۰۱۹ در مجله گزارش شد غدد درون ریز زنان. محققان شامل ۴۰ زن مبتلا به دیابت بارداری و ۴۰ زن سالم در طول سه ماهه دوم بارداری خود بودند.

  • شاخص توده بدنی قبل از بارداری در زنان باردار بیشتر بود.

  • زنان مبتلا به دیابت بارداری میانگین سطح ویتامین D خونشان ۱۶.۸ نانوگرم در میلی لیتر در مقابل ۲۰.۹ نانوگرم در میلی لیتر در زنان سالم بود.

  • در مجموع ۷۲.۵ درصد از دیابتی های حاملگی از کمبود ویتامین D رنج می بردند که خطر کمبود آن را ۷۴ درصد بیشتر می کند.

از این نتایج، محققان به این نتیجه رسیدند که کمبود ویتامین D در اواسط بارداری با خطر بالاتر دیابت بارداری مرتبط است.

مطالعات مختلف همچنین کمبود ویتامین D را با دیابت نوع ۲ مرتبط کرده اند که مانند نوع حاملگی ناشی از مقاومت به انسولین است. دسامبر ۲۰۱۸، مجله دیابت در تحقیقات و عمل بالینی مطالعه ای گزارش داد که مکمل ویتامین D را با کاهش مقاومت به انسولین مرتبط می کند. محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران به مدت شش ماه به ۸۳ فرد بزرگسال مبتلا به پیش دیابت و کمبود ویتامین D ویتامین D یا دارونما دادند.

  • مقاومت به انسولین و سرعت پیشرفت به دیابت نوع ۲ در گروه ویتامین D به طور قابل توجهی کاهش یافت.

از این نتیجه، محققان به این نتیجه رسیدند که مکمل ویتامین D به کاهش مقاومت به انسولین در بیماران مبتلا به پیش دیابت و سطوح پایین ویتامین D کمک می کند.

مؤسسه ملی بهداشت (NIH) در مریلند، ایالات متحده، ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر خون یا بیشتر را به عنوان سطح کافی ویتامین D در نظر بگیرید. مقدار مورد نیاز در رژیم غذایی تا حدی به میزان نور خورشید که در روز به پوست می رسد بستگی دارد، زیرا پوست انسان در پاسخ به اشعه ماوراء بنفش ویتامین D تولید می کند. NIH 600 IU یا ۱۵ میکروگرم در روز را برای زنان باردار توصیه می کند.

قارچ هایی که در معرض نور خورشید قرار گرفته اند منبع خوبی از ویتامین D هستند زیرا مانند پوست ما در معرض نور ماوراء بنفش این ویتامین را می سازند. سایر منابع خوب غذاهای غنی شده از جمله…

  • غلات،

  • توفو،

  • آب پرتقال،

  • شیر سویا و

  • شیر بادام.

قبل از خرید حتما برچسب آن را بررسی کنید.