رژیم ناشتا متناوب یا رژیم روزه داری چیست و چگونه کار می کند؟


برنامه های ناشتا متناوب

قبل از روزه داری متناوب ، حتماً با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

به طور روزانه ، وعده های غذایی به شش تا هشت ساعت در روز محدود می شود. به عنوان مثال ، می توانید 8/16 روز را امتحان کنید: هشت ساعت غذا خوردن و 16 ساعت ناشتایی.

روش دیگر که به روش 2: 5 معروف است ، شامل خوردن منظم پنج روز در هفته است. برای دو روز آینده ، میزان انرژی آزاد شده محدود به یک وعده غذایی 500-600 کالری است. به عنوان مثال ، شما معمولاً هر روز از هفته و فقط یک وعده غذایی در روز دوشنبه و پنجشنبه غذا می خورید.

روزه داری طولانی مدت بدون غذا مانند 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعت می تواند خطرناک باشد. مدت زمان طولانی بدون غذا در واقع بدن را تحریک می کند تا چربی بیشتری را در پاسخ به گرسنگی تجمع دهد.

مزایای روزه داری متناوب

تحقیقات نشان می دهد که روزه داری متناوب چربی خوب بدن را می سوزاند.

برخی از فواید روزه داری متناوب که تاکنون تحقیقات نشان داده است عبارتند از:

تفکر و حافظه. مطالعات نشان داده است که روزه داری متناوب باعث افزایش حافظه فعال در حیوانات و حافظه دهانی در بزرگسالان می شود.

سلامت قلب. روزه داری متناوب فشار خون و ضربان قلب آرام و سایر اقدامات مرتبط با قلب را بهبود می بخشد.

فعالیت بدنی. نوجوانانی که به مدت 16 ساعت ناشتا بودند ، با حفظ توده عضلانی ، کاهش چربی را نشان دادند. موشهای داده شده در روزهای متناوب استقامت بهتری در مسابقه نشان دادند.

دیابت و چاقی: در مطالعات حیوانی ، روزه داری متناوب از چاقی جلوگیری کرد و در شش مطالعه مختصر ، بزرگسالان چاق از طریق ناشتایی متناوب وزن خود را کاهش دادند.

سلامت بافت: در حیوانات ، روزه داری متناوب آسیب بافت را در حین عمل جراحی کاهش می دهد و نتایج را بهبود می بخشد.

آیا روزه داری متناوب بی خطر است؟

برخی از افراد از این روش برای کنترل وزن و برخی دیگر برای درمان بیماری های مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا یا آرتریت استفاده می کنند. اما روزه داری متناوب برای همه مناسب نیست.

مهم است که قبل از اقدام به روزه داری متناوب (یا هر رژیم غذایی دیگر) با متخصص تغذیه خود صحبت کنید. روزه داری متناوب برای افراد زیر مناسب نیست:

کودکان و نوجوانان زیر 18 سال

زنان باردار یا شیرده

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات قند خون

کسانی که سابقه اختلالات خوردن دارند

به خاطر داشته باشید که روزه داری متناوب می تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف بگذارد. اگر پس از ناشتایی متناوب دچار اضطراب ، سردرد ، حالت تهوع یا سایر علائم شدید ، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

برای تهیه غذای ناشتا با ما تماس بگیرید

ماجده رحمانیان ، مشاور ویژه تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران

04133310081

www.armooni.ir

دیدگاهتان را بنویسید