شرایط استقرار در کشتی نجات اهل بیت


خداوند با همنشینی با اهل بیت وحی بهترین سازوکار را برای نجات ما از خطرات دنیا قرار داده است و ما نیز به سمت آخرالزمان پیش می رویم هر چقدر هم که این نیاز را برای ما قوی می کند.

عقیق: عمل به آموزه های وحیانی و پیروی از راه هادیان الهی در هر زمان و مکانی مهم ترین راه سعادت شمرده می شد و خداوند هیچ عصری را بدون نشانه های هدایت یا راهنماهای نشان دهنده مسیر سعادت و رشد باقی نگذاشته است. به مردم. اکنون در روزگاری که هجمه های شیطان برای از بین بردن باورهای دینی و معنوی مردم با تخریب ارکان خانواده و جامعه و سبک زندگی همراه است، ضرورت توصیه های وحیانی برای بازگشت به طبیعت بیش از پیش نمایان شده است.

به بهانه اینکه در آستانه میلاد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم هستیم، هر روز روایت معروف آن حضرت خطاب به ابوذر را مرور می کنیم. در این روایت مضامین آموزه های توحیدی، دینی و اخلاقی وجود دارد.

ابوذر مى گوید: روزى که براى اولین بار وارد مسجد شدم، جز او و على که در کنارش نشسته بود، کسى در مسجد دیده نشد. از خلوت مسجد استفاده کردم و عرض کردم: یا رسول الله پدر و مادرم را نجات ده. گفت: ای اباذر، تو نزد ما و اهل بیتت محترم هستی و اینک برای تو وصیت می گذارم که نگهبان آن باش. YA ABAZER انک منا اهل البیت و انی موسیک بوصیه فحفزهها فحفزهها فانها جامعه لترق الخیر آن حفضتها کان لک بها کفلان.

* ای اباذر خدا را بپرست تا او را ببینی و اگر او را نبینی او تو را ببیند. بدانید که اولین قدم عبادت و بندگی خالق است و او را بشناسید و خدا پیش از هر چیز اول است و چیزی پیش از او نیست و او مردی است که پس از او نیست و او بقیه و آخرین است. که قابل تصور نیست به آفریدگار آسمانها و زمین و آنچه بر آنهاست و او بخشنده و دانا و تواناست، پس به من ایمان بیاور و اعتراف کن که خداوند متعال مرا فرستاده و نبی قرار داده است. ندایی به سوی خدا و چراغی برای همه مردم جهان بخش فرستاد، پس محبت اهل بیتم را دوست بدار (که خداوند انواع آلودگی ها (گناهان، اخلاقیات، لغزش ها و خطاها) را از آنها دور کرده است). یَا أَبَاذَرٍّ اعْبُدِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ وَ اعْلَمْ أَنَّ أَوَّلَ عِبَادَهِ اللَّهِ الْمَعْرِفَهُ بِهِ فَهُوَ الْأَوَّلُ قَبْلَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ فَلَا شَیْ‏ءَ قَبْلَهُ وَ الْفَرْدُ فَلَا ثَانِیَ لَهُ وَ الْبَاقِی لَا إِلَى غَایَهٍ فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَا فِیهِمَا وَ مَا بَیْنَهُمَا مِنْ شَیْ‏ءٍ وَ هُوَ اللَّهُ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ وَ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ ثُمَّ الْإِیمَانُ بِی وَ الْإِقْرَارُ بِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَرْسَلَنِی إِلَى کَافَّهِ النَّاسِ‏ بَشِیراً وَ نَذِیراً وَ داعِیاً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِیراً ثُمَّ حُبُّ أَهْلِ بَیْتِیَ الَّذِینَ أَذْهَبَ خداوند آنها را از شر شنیع حفظ کند و پاکشان کند

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در این آیه تمام آنچه را که انسان در طول زندگی باید به آن توجه کند در سه زمینه معرفی می کند:
۱. عبادت خدا مقدم بر علم توحید. ۲. ایمان به رسول خدا صلی الله علیه و آله و شناخت رسالت او. ۳. محبت به اهل بیت علیهم السلام.
در هر سه حوزه، ویژگی ها تخصیص داده شده است. در این میان، اهل بیت علیهم السلام انوار شریفی هستند که مصداق بارز آیه تطهیر هستند.

* ای اباذر بدان که خداوند اهل بیتم را در میان امت من قرار داده است مانند کشتی نوح که هر که بر آن سوار شود نجات می یابد و هر که به آن پشت کند غرق می شود و هلاک می شود و مانند کشتی نوح است. باب حتا از بنی اسرائیل که هر که در آن وارد شود نجات می یابد. ای اباذر وصیت مرا نگه دار و پیروی کن تا در دنیا و آخرت خوشبخت شوی. و ع علم یا ابا ذر ان الله عز و جل جل جل جل جل جل اللل جسف نوح من رکبه من م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م م

بند اول این قسمت از حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به حدیث «کشتی» یا «کشتی» معروف است که شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند. این حدیث را به شکل‌های مختلف دیگر در روایات می‌خوانیم، از جمله آنکه در فرازی از مناجات صلوات شعبانیه‌ی امام سجاد علیه‌السلام این‌طور می‌خوانیم «اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ‌مُحَمَّدٍ الْفُلْکِ الْجارِیَهِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَهِ، یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَها، وَیَغْرَقُ مَنْ تَرَکَهَا، الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَأَخِّرُ «آینده بر آنهاست و بعداً خداوند بر آنان لازم است». یعنی درود خدا بر محمد و آل محمد، کشتی صافی در اعماق اقیانوس ها، هر که در آن وارد شود امان می یابد و هر که از آن خارج شود غرق می شود.

همانطور که مشخص است سوار شدن به کشتی اهل بیت علیهم السلام. و یا روی گردانی از آن دو نتیجه دارد: رستگاری برای مؤمنان واقعی و غرق شدن و هلاکت برای مرتدان و مشرکان. در روایت حضرت نوح علیه السلام دو چیز برای ورود به کشتی نجات عترت مهم است: عمل صالح یعنی عملی که مطابق سیره پیشوایان و امامان باشد و رابطه ما را نیز مشخص کند. با آنها. خداوند در آیه ۴۶ سوره هود در پاسخ به دعای حضرت نوح که در آن نجات فرزندش را خواسته بود می فرماید: «فرمود: ای نوح، بین قوم تو ظلمی نیست». یعنی ای نوح او اهل بیت تو نیست و «شکل» او ظلم است، چنانکه امام صادق علیه السلام در روایتی می فرماید: «هر که از تو بترسد و صالح باشد اهل خانه نیست». “؛ این بدان معناست که هر که از شما تقوا پیشه کند و راه حق را طی کند از اهل بیت ماست. بنابراین دنیاپرستی، شهوترانی، شهرت و هر آنچه انسان را از مسیر معنویت و طهارت باز می دارد، خلاف تقوا و شایستگی است و عملاً انسان را به تدریج از فضای مقدس طهارت دور می کند.

اما آثار این رستگاری را هم در دنیا و هم در راه پیش رو و هم بعد از مرگ و در عرصه قیامت می توان دید. اکنون در زمانی که جن و شیاطین انسی تمام تلاش خود را برای نابودی انسانیت و معنویت به کار گرفته اند و دشمنی آنها به صورت تصاعدی تا آخرالزمان ادامه دارد، بهترین راه برای عبور از دریای وسوسه ارتباط با ریسمان الهی است. یعنی وجود مقدس چهارده معصوم علیهم السلام و سوار بودن در کشتی نجات آنهاست. در واقع خداوند با همنشینی با اهل بیت وحی بهترین سازوکار را برای نجات ما از خطرات دنیا قرار داده است و ما نیز به سمت آخرالزمان حرکت می کنیم. ، جلوه عینی این داستان را مشاهده کنید.

منبع: تسنیم