قیمت کامیون فرسوده میلیاردی بود


طرح نوسازی ناوگان نه تنها شکست خورد، بلکه باعث شد قیمت کامیون های فرسوده به میلیاردها افزایش یابد.

طرح نوسازی ناوگان نه تنها شکست خورد، بلکه باعث شد قیمت کامیون های فرسوده به میلیاردها افزایش یابد.

در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۳۹۸ با حضور محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی سامانه ثبت سفارش واردات کامیون های اروپایی ۳ ساله در سایت سازمان راهداری و ترافیک راهداری ارائه شد. سازمان. .

یک سوم کامیون های جاده ای منسوخ شده اند

بر اساس آخرین گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد کامیون های فعال کشور ۳۶۵ هزار و ۸۹ دستگاه است که از این تعداد ۱۰۱ هزار و ۷۰۵ دستگاه بالای ۲۵ سال عمر دارند که ۲۷.۸ درصد است. حدود یک سوم) شامل تمام کامیون های فعال در جاده ها می شود.

کاینی کامیون‌ فرسوده هم بیلیریدی شد

سومین سالگرد طرح واردات کامیون های فرسوده به اروپا/مسئول سازمان راهداری: فقط ۴ هزار خودرو شمارش شد!

مهرداد حمدالهی مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با خبرنگار مهرا با بیان اینکه موضوع ناوگان وارداتی به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت منتقل شده است، اظهار داشت: موضوع ناوگان وارداتی به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت منتقل شده است. ۱۸۰۰۰ کامیون ترخیص، ۱۵۰۰۰ کامیون وارد گمرک، از این ۱۵۰۰۰ کامیون، ۱۳۷۰۰ کامیون اظهار شده که ۱۰۰۰۰ کامیون ترخیص و حدود ۵۰۰۰ کامیون اسقاط و ۴۰۰۰ کامیون نیز اسقاط شده است.

وی در خصوص حذف ضایعات از چرخه واردات گفت: طبق آیین نامه اجرایی به ازای هر کامیون وارداتی باید یک کامیون فرسوده اسقاط می شد اما به دلیل اختلال در چرخه عرضه و تقاضا، قیمت کامیون فرسوده بالا رفت. قراضه که قرار بود لغو شود. در سال گذشته یک افزایش ناگهانی داشته است.

مدیرکل اداره حمل و نقل کالای سازمان راهداری و ترافیک جاده ای اضافه کرد: به همین دلیل رانندگانی که قرار بود گواهی اسقاط کامیون های فرسوده را ارائه کنند تا حدودی از این روند منصرف شده اند.

راننده انفرادی: برخی از رانندگان تمام عمر خود را صرف خرید کامیون های وارداتی کرده اند اما خودروهایشان پلاک ندارد.

سعید نادری و امید آنگه نوا، نمایندگان رانندگان که در تمامی جلساتی که در سازمان راهداری، نهاد ریاست جمهوری، کمیسیون عمران مجلس و وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند، به خبرنگار گفت: از گروه رانندگان حمایت کنید. تعداد زیادی از رانندگانی که طبق این مصوبه در سال ۱۳۹۶ تراک ایمپورت واردات کامیون های فرسوده اروپایی را آغاز کرد و کامیون های آنها ترخیص شده اما شماره گذاری نشده است.

هزینه دفن یک کامیون فرسوده ناگهان ۴ برابر شد!

این دو نماینده رانندگان واردکننده ادامه دادند: ما بیش از ۵ هزار راننده در کشور هستیم که تمام عمر خود را برای خرید این کامیون ها فروختیم اما به دلیل افزایش ناگهانی قیمت تمام شده کامیون های فرسوده از ۳۰۰ میلیون به بیش از ۱.۲ میلیارد تومان . ما قادر به صدور گواهی هزینه نبودیم و بنابراین کامیون های ما با تمام هزینه های پرداخت شده از جمله وظیفه، استانداردها، گازهای گلخانه ای، دارایی، مالیات و غیره ترخیص شدند. جلوی خانه‌هایمان و نمی‌توانیم بار حمل کنیم.

نمایندگان واردکننده کامیون اضافه کردند: این در حالی است که کامیون ما که شماره ندارد توسط افراد سودجو با قیمتی بسیار کمتر از قیمتی که برای ما تمام شده خریداری می شود. و از این طریق سود زیادی به دست می آورند

این فعالان راهداری ادامه داد: در جلسه ای که با اعضای کمیسیون ساخت و ساز مجلس داشتیم، پیشنهاد دادیم که دولت یک رقم کارشناسی تعیین کند و صندوقی را مشخص کند که رانندگان هزینه هزینه را به این صندوق واریز کنند.

کاینی کامیون‌ فرسوده هم بیلیریدی شد

لازم به ذکر است رانندگان فعال بدون نیاز به هیچ گونه وام یا امتیازی از سوی دولت، تنها خواستار ایجاد و اجرای صندوق دولتی هستند تا رانندگانی که توانایی خرید گواهی انصراف را ندارند، بتوانند با قیمت معین، کوتاه کردن مهلت ثبت پلاک و ۱ الی ۲ روز هر ساله برای رانندگانی که به دلیل بیکاری و تاخیر وام از سوی موسسات خصوصی و دولتی با مشکلات اقتصادی مواجه می شوند باید به چرخه حمل کالا بازگردند.

رئیس کمیسیون عمران ۳ وزیر در کابینه: یا تخریب را حذف کنید یا دولت نرخ تخریب را تعیین کند.

نتیجه دیدار کامیون داران با نمایندگان این بود که محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در نامه ای به وزرای راه، امنیت و اقتصاد خواستار لغو این هزینه شد. در مقابل واردات و یا اینکه در صورت عدم امکان حذف هزینه، صندوقی در دولت تامین شود که به عنوان جبران ضایعات برای سپرده گذاری تعیین شود.

رئیس کمیسیون ساخت و ساز مجلس به سه وزیر دولت سیزدهم پیشنهاد داد تا دو سال ممنوعیت فروش این کامیون ها را به دلیل حذف گواهی اسقاط ممنوع کنند.

کاینی کامیون‌ فرسوده هم بیلیریدی شد

رئیس ستاد سوخت: مشکلات رانندگانی که کامیون های اروپایی وارد می کنند پیچیده است

علیرضا احمدی فینی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ستاد کل کشور در گفتگو با خبرنگار مهرا در خصوص آخرین وضعیت نوسازی ناوگان جاده ای گفت: بر اساس بند ۳ ماده ۳۰ قانون توسعه دائمی دولت مجاز است واردات کامیون های کارکرده به مدت سه سال برای تجدید ناوگان خودرو

وی افزود: قانون می گوید واردکننده یا باید خودروی سنگین فرسوده برای واردات کامیون را اسقاط کند یا ۱۰۰ درصد تعرفه گمرکی را بپردازد اما در صورت اسقاط کامیون فرسوده ۲۵ درصد تعرفه واردات کاهش می یابد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور یادآور شد: دولت در حال حاضر بر لغو واردات به دلیل نوسازی و فرسودگی کامیون ها تاکید دارد و طبق مصوبه دولت حاضر به اخذ ۱۰۰ درصدی تعرفه واردات نیست. .

احمدی فینی با بیان اینکه مشکل واردات کامیون های فرسوده وجود دارد و ترخیص کامیون های مانده در گمرک مجاز است اما شماره گذاری و ثبت نام این خودروهای سنگین منوط به جانمایی کامیون های فرسوده است. مشکل فعلی این است که برخی از ماشین‌ها از کامیون‌ها ترخیص شده‌اند، اما این خودروهای سنگین حدود یک سال است که جلوی درب منزل واردکننده پارک شده‌اند، اما به دلیل اینکه پلاک‌ها مشروط به ارائه اسقاط است، اجازه تردد ندارند. گواهی

قیمت کامیون های فرسوده یا گواهی ضایعات به ۱.۲ میلیارد تومان رسید

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: پیش از این گواهی مصارف ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بود اما برخی دلالان با سوء استفاده از سرمایه کامیون دارانی که قصد ترمیم خودرو را دارند، قیمت گواهی هزینه را به ۱.۲ رساندند. میلیارد تومان.

وی تصریح کرد: برای راننده ای که تمام عمر خود را صرف تامین مالی خرید این خودروهای سنگین وارداتی کرده است، تحمل قیمت ۱.۲ میلیارد تومانی گواهی انقضا را دارد.

قرارداد ترکمانچای برخی شرکت ها برای واردات کامیون با راننده

احمدی فینی تاکید کرد: برخی شرکت های حمل و نقل برای واردات این کامیون ها با رانندگان قرارداد ترکمانچایی منعقد کرده اند و حتی در قرارداد امکان شکایت از راننده را نیز قید کرده اند، اما از آنجایی که خودروی اسقاط در بازار وجود ندارد، قیمت گواهی اسقاط برای کامیون های فرسوده است. روز به روز افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اینجاست که در قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو آمده است که علاوه بر خودروهای وارداتی که قبل از اسقاط باید اسقاط شوند، هر کامیون تولید داخل باید در ازای دریافت گواهی اسقاط اسقاط سنگین فروخته شود. وسیله نقلیه. در نتیجه شاهد افزایش هزینه گواهی زباله در ماه های آینده خواهیم بود.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اضافه کرد: طبق قانون، تفاوت خودروهای سنگین فرسوده و وارداتی باید حداکثر ۳ تن باشد اما مشکل اینجاست که کامیون های فرسوده موجود در بازار ظرفیت ۴۰ تن را دارند. و کامیون های وارداتی ۴۴ تن ظرفیت حمل دارند و اگر اختلاف تناژ آن ۳ تن باشد باز هم یک تن کمتر داریم که طبق قانون باید توسط کامیون فرسوده دیگری اسقاط شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر کل تعرفه گمرکی واردات کامیون اخذ شده است و در صورت نشان دادن گواهی هزینه، ۲۵ درصد مابه التفاوت به واردکننده عودت می شود.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی متولیان راهداری جاده ای: قیمت کامیون های وارداتی با پلاک از مرز ۷ میلیارد تومان گذشت.

حسن دوست حاجی عضو هیات مدیره اتحادیه شرکت های حمل و نقل جاده ای کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نوسازی ناوگان جاده ای گفت: برای نوسازی ناوگان باید یک سری مشوق ها در نظر گرفته شود. . برای شرکت های حمل و نقل در نظر گرفته شده است که خرید ناوگان ملکی برای آنها سودآور است.

وی افزود: در حال حاضر خرید کامیون های جدید برای شرکت های باربری به صرفه نیست. اما اگر به این شرکت‌ها مشوق‌هایی مانند لغو تعرفه گمرکی واردات کامیون‌های فرسوده اروپایی به همراه لغو تکلیف ضایعات وارداتی داده شود و در ازای آن تعهد داده شود که اجازه فروش آن‌ها را نداشته باشند. بازار باز برای ۱۰ سال، این می تواند منجر به نوسازی شود. زیرا در این صورت خرید این کامیون ها به صرفه خواهد بود.

این فعال صنعت حمل و نقل و لجستیک با بیان اینکه کمتر از ۵ هزار کامیون اروپایی فرسوده که وارد شده قابل شماره گذاری و شماره گذاری است، ادامه داد: اکثر این کامیون ها توسط رانندگان خودشان وارد شده اما مشکل اسقاط کامیون های فرسوده نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت کامیون های فرسوده اروپایی که مرحله شماره گذاری را پشت سر گذاشته و وارد صنعت حمل و نقل جاده ای شده اند به ۷ میلیارد تومان رسیده است، گفت: ارزش جهانی این خودروهای سنگین ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان است. اما با قیمت تمام شده پلاک، تعرفه واردات و هزینه های انجام شده توسط واردکننده در داخل کشور با قیمت ۷ میلیارد تومان به فروش می رسد. این نشان می دهد که پروژه نوسازی ناوگان نتوانسته است به اهدافی که طراحان آن در ذهن داشتند دست یابد.

گرهی که با دست باز شد به دندان منتقل شد!

در حالی که قانون مربوط به نوسازی ناوگان یک قانون کاملاً مترقی در همه ابعاد است، با تهیه آئین نامه ای که دارای پیچیدگی های فراوانی است، دست دولت برای تهیه آئین نامه مناسب باز می شود. مشکلاتی ایجاد کرد. مشکلات زیادی برای واردکنندگان ایجاد می شود.

این طرح قرار بود به نوسازی ناوگان فرسوده جاده ای منجر شود، اما با سخت گیری های عجیب و غریب مشکلاتی را برای رانندگانی که کامیون های اروپایی ۳ ساله وارد می کردند، ایجاد کرد. کسانی که تمامی عوارض و گمرکات را به طور کامل پرداخت کردند و از سوی دیگر با هزینه های شخصی، بدون دریافت یک سنت از بانک مرکزی، ارز مورد نیاز برای خرید این محصولات را تامین کردند.

این کامیون ها قرار بود نقش یک خودروی تجاری را داشته باشند اما با واسطه از خودروی تجاری به سرمایه تبدیل شدند. لازم است برای پایان دادن به این وضعیت، اقداماتی از قبیل فرض تعهد به عدم فروش چند ساله این خودروها یا عدم شارژ کارت سوخت این خودروها در صورت فروش انجام شود.

به ویژه با توجه به شرایط کنونی افزایش جهانی سوخت های فسیلی و امکان صرفه جویی زیاد با نوسازی ناوگان و همچنین انتقال کالاهای اساسی به جا مانده در بنادر به مراکز مصرف یا تولید، ضرورت رفع موانع واردات را یادآوری می کند. . کامیون های مستعمل