ما قصد فروش ساخت و ساز شهر / قفل را نداریم



به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیف، یک سال از فعالیت مدیریت شهری ششم می گذرد. مدیران شهری معتقدند زمانی که شهر را تحویل گرفتند وضعیت آشفته ای داشت و مشکلات زیادی در شهر وجود داشت و زیر صفر بود.

توسعه حمل و نقل عمومی با مشکلات جدی مواجه شده است و اکثر اتوبوس ها به خواب رفته یا از کار افتاده اند. برخی از واگن های مترو خراب هستند و نیاز به تعمیر و بازسازی دارند.

با جزئیات بیشتر

قرار بود در دوره قبلی مدیریت شهری تعدادی واگن مترو تهیه شود که در این زمینه مسائل مختلفی مطرح شد اما کار به جایی نرسید.

تعداد معتادان در شهر افزایش یافت و یکی از اقدامات در این دوره مدیریت شهری جمع آوری معتادان متجاهر بود که در این زمینه به خوبی ساماندهی شد.

در این مدت مسئولان شهری تلاش کردند تا تاخیرها را جبران کنند. قبل از بازگشایی مدارس باید تعدادی اتوبوس وارد مسیرها شوند و قرار است در بازه زمانی مشخص تعداد اتوبوس های شهر به بیش از ۵۰۰۰ دستگاه برسد.

در خصوص آخرین وضعیت حمل و نقل عمومی، وضعیت شهر در حین واگذاری از مدیران قبلی، فعالیت مسکن و مراکز اجتماعی و… با مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت و گو کردیم.

یک سال از آغاز فعالیت مدیریت شهری می گذرد. در یکی از مصاحبه هایمان اعلام کردیم که زیر صفر شهر را تحویل گرفتید. اعضای شورای پنجم می گویند که اینطور نبوده است. به من بگو یک سال پیش در چه شرایطی شهر را تصاحب کردی؟

باید با دقت به آمار نگاه کنیم. وقتی شهر را تحویل گرفتیم، مشکلات زیادی وجود داشت. نگاه کن عادت نداشتم از گذشته شکایت کنم و کمتر در مورد آن صحبت می کردم. کارهای خوبی در گذشته انجام شده است. ما به دوستان قدیمی خود احترام می گذاریم، اما شاید دیدگاه ها متفاوت باشد. به هر حال وقتی شهر را در اختیار گرفتیم مشکلات زیادی وجود داشت. مثلا؛ زمانی که در دوره چهارم مدیریت شهری، شهر را تحویل گرفتیم، نزدیک به ۶ هزار اتوبوس در تهران وجود داشت، اما زمانی که در دوره ششم مدیریت شهری شهر را تحویل گرفتیم، تنها یک هزار و ۸۲۲ اتوبوس شهری وجود داشت. هیچ قطعه یدکی وجود نداشت، تقریباً هیچ. حدود ۶۰۰ واگن مترو به همین صورت می خوابند، پس در مورد آنها چه باید گفت؟

برنامه ای برای اجرای آن وجود نداشت و شهر رها شد. چگونه بود، در چند نمونه ای که ذکر کردم می توانید ببینید. موضوع حمل و نقل عمومی و آب و هوای تهران بسیار مهم است. به آنها بگویید چرا بزرگراه یادگار امام قطع نشد و ادامه پیدا کرد؟ دوستان آن زمان می گفتند که ما به اتوبان نیاز نداریم. چرا بزرگراه شهید شوستری از سر گرفته نشد؟ اگر این بزرگراه ادامه پیدا می کرد، می توانست ترافیک زیادی را از دوش شهر دور کند. دلایل زیادی برای این وجود دارد. من اصلا شعاری نمی گویم و حرف هایم هم تبلیغاتی و مناظره ای نیست. من اصلا با این حرف ها و موضوعات آشنا نیستم. خود دوستان هم این را می دانند.

یکی از مشکلات اصلی کلان شهر تهران کمبود مسکن است. کمپ اسکان در این دوره مدیریت شهری در تهران ایجاد شده است، لطفا در مورد آخرین اقدامات انجام شده در این کمپ توضیح دهید.

همانطور که اعلام کردیم شهرداری اصلاً قصد خانه سازی ندارد بلکه هدفش تسهیل در ساخت و ساز است که البته این تسهیلات را آغاز کرد. انشاالله بتوانیم کسب و کار را به جاهای خوبی برسانیم. در منطقه ۱۸ تعداد زیادی از واحدهای ساختمانی تخریب شد. ما به دنبال رفع کمبود مسکن در مناطقی هستیم که نیاز است. به اصطلاح شهرداری تهران در این زمینه کمک می کند.

خبر فروش زیاد در شهر و اجازه ساخت و ساز در باغات توسط برخی جریان ها منتشر می شود، بفرمایید در باغات چه می شود، اجازه ساخت و ساز داده می شود؟

دوستانی که این حرف ها را می زنند بهتر است صادق باشند. حتی ما در شورای اسلامی شهر تهران هم به لحاظ قانونی نتوانستیم درباره باغ بودن یا نبودن ملک نظر نهایی بدهیم. در قانون هرکسی حرفی زد و بعد رفتند سراغ مواد ۱۴ و ۱۲، یک زمانی گفتند وزارت مسکن بگوید این ملک باغ است یا نه. در مقطعی هم گفتند; دادگاه باید رای دهد. نگاه کن بحث ملک بودن یا نبودن باغ کاملا تخصصی است. پس از رایزنی ها و نظارت های فراوان، باغ بودن یا نبودن ملک در اختیار شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت. ما در این زمینه بسیار کار کردیم، رفت و آمدهای زیادی داشتیم و در نهایت این موضوع در مجلس به تصویب رسید و سپس شورای نگهبان دو بار به این مصوبه ایراد گرفت و در نهایت در مجمع به رای گذاشته شد. ارزیابی مصلحت که در شهرستان شورا تشخیص دهد که املاک آیا باغ است یا خیر؟

در مورد شناسایی باغات باید همه اعضای شورای اسلامی شهر تهران رای دهند، اینطور نیست که کمیسیون بخواهد در این حوزه رای بدهد. ما برای جلوگیری از هدررفت فضای سبز این کارها را انجام داده ایم. شالوده برخی از آثار در دهه ۷۰ گذاشته شد. شهر تهران خیلی گسترش پیدا کرد و باغ ها در آن زمان از بین رفت، اما ما سعی کردیم فضای سبز را حفظ کنیم و از تخریب باغات جلوگیری کنیم و با قانونی که تصویب شد این اتفاق افتاد.

دستورالعمل ها و آیین نامه ها برای باغ ها تنظیم و به تصویب شورای عالی معماری می رسد و جزء طرح جامع شهر تهران محسوب می شود. نگاه کن اگر کسی باغ داشته باشد نباید مضر باشد. اگر اجازه ندهیم مرد قانونی بسازد، مالک خودش درختان را قطع می کند یا خشک می کند. می بینید که متاسفانه اتفاقاتی در این زمینه افتاد. طبق قانون، مرد باید در ملک خود بسازد. البته ممکن است در آن قانون ایراداتی وجود داشته باشد که باید رفع شود و ما به دنبال رفع آن معایب هستیم، اما حفظ فضای سبز در دستور کار است و اجازه تخریب را نمی دهیم.

ببینید برخی قوانین و مقررات دست و پای مردم را بسته است و ما باید این کار را آسان کنیم و تقاضای تغییر قوانین برای ساده سازی آن را داریم. و ما نباید مردم را اذیت کنیم و تاکید می کنم که قصد نداریم شهر را به طور کلی بفروشیم. ببینید، ما نیازی به تصمیم متفاوتی در مورد ارتفاع ساختمان برای هر قسمت از شهر نداریم، بلکه باید به قانون احترام بگذاریم و قفل ساخت و ساز را باز کنیم. ما نباید مردم را اذیت کنیم.

برای مثال می گویند بعضی جاها بیشتر از سه طبقه نمی شود ساخت. خب این سوال برای مردم مشکلات زیادی ایجاد می کند و مشکلات بسیاری از مردم در شهرداری های منطقه از این دست است که چرا باید یکی سه طبقه بسازد و دیگری پنج طبقه. ما باید قوانین را تغییر دهیم تا مردم دچار مشکل نشوند.

یکی از مشکلات شهر تهران بحث بافت فرسوده است. در سال های اخیر اتفاق خاصی در زمینه نوسازی پارچه های فرسوده رخ نداده است. گفته شد در این دوره از مدیریت شهری بسته تشویقی در حوزه نوسازی بافت های فرسوده تهیه می شود که باید روال قانونی را طی کند و یکی از ویژگی های این بسته تشویقی باید ارائه شود. لایه تراکم اضافی در پارچه فرسوده کار به کجا رسید؟

این طرح باید به تصویب شورای عالی معماری برسد. کسانی که در بافت های فرسوده هستند توانایی مالی زیادی برای بازسازی ندارند. اگر این کار را می کردند، آن دارایی مستهلک نمی شد. به طور کلی، آنها با شخصی که می تواند بازسازی را انجام دهد شریک می شوند. زمانی که ساخت و ساز سودی نداشته باشد، قطعاً بازسازی انجام نخواهد شد. در بسته تشویقی در نظر گرفته شده نیز تراکم کف اضافی وجود دارد که در صورت تایید شورای معماری محقق خواهد شد. ما باید رونق ساخت و ساز را در بافت فرسوده ایجاد کنیم تا شهروندان آمادگی بیشتری برای بازسازی و حضور در کار داشته باشند.

بازگشایی مدارس کمتر از ۱۰ روز دیگر کارشناسان خاطرنشان می کنند که با افزایش ۳۰ درصدی تردد مواجه خواهیم بود و تعداد شهروندانی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند نیز افزایش می یابد. بفرمایید در زمینه بازگشایی مدارس چه فعالیت هایی انجام شده است؟

اول تعدادی اتوبوس می رسند و من عکس هایشان را مرتب دیدم. کما اینکه اتوبوس ها برای حمل زائران اربعین جابه جا شده اند و این اتوبوس ها بعد از اربعین برمی گردند و وارد مسیرها می شوند. برنامه ریزی های خوبی برای تعمیر و خرید اتوبوس تا پایان سال انجام شده است. سفارشات داده شده و اتوبوس ها باید ساخته و وارد شهر شوند. وزارت کشور دست به کار شده و شهرداری از محل اعتبارات خود قرارداد بسته است و امیدواریم تا پایان سال تعداد قابل توجهی اتوبوس وارد شود.

البته پیش بینی ها برای سال آینده هم هست و به دنبال رسیدن به رقم ۵۰۰۰ اتوبوس هستیم. همان تعداد اتوبوسی که تهران در زمان تحویل مدیریت شهری چهارم داشت. این اتوبوس هایی که وارد می شوند تک کابین هستند زیرا در داخل تولید می شوند. اما در مورد بازگشایی مدارس و تغییر ساعت طرح ترافیک، در نیمه دوم سال روزها کوتاهتر می شود. البته تغییر ساعت طرح ترافیک تاثیر چندانی نخواهد داشت اما این را هم بگویم که شورای ترافیک در این زمینه تصمیم گیرنده است. البته شهرداری تهران برای بازگشایی مدارس اقداماتی انجام داده است.

یکی از اقدامات شهرداری تهران جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر بود. آخرین وضعیت جمع آوری معتادان متجاهر را تشریح و در مورد عملکرد کمپ اجتماعی توضیحات لازم را ارائه دهید.

شهرداری تهران برای کاهش آسیب های اجتماعی اقداماتی انجام داده است. او به مکان هایی برای نگهداری معتادان فکر می کرد، مخصوصاً معتادانی که کسی آنها را نمی پذیرفت یا زخم های باز یا بیماری های دیگری داشتند. تمهیداتی اندیشیده شد و شهرداری به تعهدات خود در حوزه آسیب های اجتماعی عمل کرد. تعداد زیادی از معتادان جمع آوری شدند. برخی از آنها کسانی بودند که شرایط خوبی نداشتند. در مورد اردوی اجتماعی هم باید بگویم که برنامه ریزی های لازم انجام شده و اقداماتی انجام شده است. امیدوارم به زودی شاهد تحولاتی در این زمینه باشیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/