مزایای رژیم غذایی کم فیبر چیست؟


گلنوش محبعلی| در برخی شرایط، رژیم غذایی کم فیبر ضروری است. در اینجا ما در مورد یک ماده مهم برای حفظ سلامت روده صحبت می کنیم. با این حال، خوردن فیبر بیش از حد در زمان های خاص توصیه نمی شود. ممکن است لازم باشد مصرف فیبر خود را محدود کنید.

لازم به ذکر است که اطمینان از مصرف روزانه ۲۵ گرم فیبر برای عملکرد صحیح بدن از نظر سلامت روده و هضم بسیار مهم است. جذب فیبر نه تنها از یبوست جلوگیری می کند، بلکه کلید جذب برخی مواد مغذی است.

بنابراین چه زمانی باید مصرف فیبر را کاهش دهید؟

اگر عدم تعادل در میکروارگانیسم در بدن وجود دارد، یک رژیم غذایی کم فیبر را انتخاب کنید. اولین بار برای کاهش مصرف فیبر، عدم تعادل میکروارگانیسم ها در روده است. این بیماری معمولاً شامل رشد بیش از حد میکروارگانیسم هایی است که بیماری زا هستند و منجر به مشکلات گوارشی می شوند.

به هر حال، فیبر منبع اصلی انرژی برای باکتری های ساکن در روده است، اما رشد آنها انتخابی نیست. اگر مواد مضر در رژیم غذایی شما به وفور وجود داشته باشد، وجود این ماده نتیجه معکوس خواهد داشت.

لازم به ذکر است که انواع مختلفی از عدم تعادل میکروارگانیسم ها وجود دارد. برخی از آنها به دلیل از دست دادن چگالی ایجاد می شوند. در این زمینه، نیازی نیست مصرف فیبر خود را محدود کنید.

تقریباً در تمام شرایط از این نوع، مکمل فیبر با پروبیوتیک ها توصیه می شود، زیرا این محصولات تأثیر بسیار مثبتی بر عملکرد دستگاه گوارش دارند و تعادل میکروارگانیسم ها را باز می گرداند.

همیشه توصیه می شود قبل از استفاده از این استراتژی رژیم غذایی با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. کشت مدفوع ممکن است برای تعیین علت دقیق مشکل و یافتن راه حل موثر ضروری باشد.

به یاد داشته باشید که بسیاری از بیماری های روده ای با علائم مشابه وجود دارد، بنابراین تشخیص دقیق بسیار مهم است.

در اغلب موارد، هنگامی که عدم تعادل میکروارگانیسم های روده وجود دارد، لازم است مصرف فیبر محدود شود. در غیر این صورت، می تواند وضعیت را بدتر کند.

محدودیت فیبر در بیماری التهابی روده

هنگامی که شرایط التهابی روده وجود دارد، مصرف فیبر شما نیز باید متوسط ​​باشد. این نوع بیماری معمولا دارای یک جزء خود ایمنی است و بسیاری از جنبه های فیزیولوژی آن هنوز ناشناخته است.

آنچه شناخته شده است این است که کاهش مصرف گلوتن و فیبر می تواند درمان این بیماری را بهبود بخشد، زیرا به کنترل علائم آن کمک می کند.

خیلی به تحمل فردی بستگی دارد. برای برخی از افراد مبتلا به این شرایط، فیبر باعث نفخ، درد شکم و گاز بیش از حد می شود.

تا حد زیادی به نوع بیماری خاص و ویژگی های ژنتیکی هر فرد و همچنین به درمان دارویی بستگی دارد.

تاکید بر این نکته کلیدی مهم است که سرکوب مداوم فیبر پیامدهای منفی سلامتی در میان مدت دارد. همانطور که قبلا اشاره کردیم، این ماده منبع اصلی انرژی برای باکتری های سالم ساکن در روده است.

بنابراین، اگر نتوانند تولید مثل کنند، ممکن است شرایط منفی در فرآیندهای گوارشی داشته باشند.

موقعیت های انسداد روده را نیز نباید نادیده گرفت.

در این حالت معمولاً با یک مشکل مکانیکی روبرو هستیم که اجازه نمی دهد مدفوع به درستی از دستگاه گوارش عبور کند.

گاهی اوقات نیاز به جراحی است، اما همیشه برای بهینه سازی رژیم غذایی لازم است. بهتر است مواد غذایی مکرر و کم با فیبر کم تهیه شود.

مهم است که به یاد داشته باشید که فیبر یک ماده غیرقابل هضم است که حجم بولوس را بسیار افزایش می دهد.

این مثبت است زیرا گیرنده های مکانیکی روده را تحریک می کند و حرکات پریستالتیک (پمپ فشار مثبت) را برای جلوگیری از یبوست افزایش می دهد.

با این حال، این به پزشک یا متخصص تغذیه شما بستگی دارد که تعیین کند چه مقدار فیبر باید مصرف کنید.

به طور کلی، توصیه می شود که رژیم غذایی خود را برای جلوگیری از مشکلات اساسی تنظیم کنید. در واقع کمبود فیبر در بسیاری از رژیم های غذایی نگران کننده تر از وجود آن در برخی موارد پاتولوژیک است.

اینکه مصرف فیبر خود را محدود کنید یا نه به عوامل زیادی بستگی دارد

به همین دلیل بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

چه غذاهایی فیبر دارند؟

باید بدانیم کدام غذاها بیشترین فیبر را دارند.

آنها اغلب منشا گیاهی دارند

مانند گزینه های زیر:

غلات کامل

میوه

سبزیجات

لوبیا

آجیل

البته نسبت فیبر محلول به نامحلول در همه این محصولات یکسان نیست. این در حالی است که برخی از سبزیجات و مواد غذایی مانند حبوبات دارای نوعی فیبر در خود هستند که ظرفیت بالایی برای تخمیر در روده دارند.

آنها تمایل به ایجاد گاز دارند، که یکی از دلایلی است که افراد مستعد ابتلا به این علائم باید مراقب مصرف فیبر خود باشند تا زمانی که باعث درد و ناراحتی شود.

منبع: سلامت نیوز