چه غذاهایی باعث میگرن می شوند؟


                                                                                                                                                                                                            چه غذاهایی باعث میگرن می شوند؟

به گزارش «تابناک»، این متخصص مغز و اعصاب گفت: بسیاری از افرادی که سابقه درد میگرنی دارند، می توانند ارتباط نزدیک تری بین نوع غذا و عادات غذایی با میگرن پیدا کنند.

علی داوری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: شاید باورتان نشود، اما غذاهایی که در یخچال مانده، برخی از انواع پنیر کافئین دار هستند، از جمله غذاهایی که باعث درد میگرن می شوند.

وی با بیان اینکه گاهی گرسنگی و حذف وعده های غذایی باعث حمله میگرنی می شود، گفت: افرادی که به مصرف قهوه و شکلات عادت دارند باید توجه داشته باشند که کاهش یا افزایش میزان آن نیز می تواند باعث حمله شود.

داوری گفت: غذاهای حاوی تیرامین که یک آمین است و در بیشتر غذاها وجود دارد باعث حمله می شود.

وی گفت: زمانی که پروتئین ها یا اسیدهای آمینه تجزیه می شوند به تیرامین و تیراسین تبدیل می شوند که باعث گشاد شدن عروق و ایجاد حمله می شود.

وی ادامه داد: گوشت، ماهی، مرغ و تخم مرغ در صورت مصرف تخمیری، خشک، نمکی یا فرآوری شده مقصر بروز حملات میگرنی ناشی از این تیرامین هستند.

داوری افزود: همچنین جگر فرآوری شده، پنیرهای کهنه، فلفل، سوسیس، کالباس، سس سالاد، سس سویا و کلیه محصولات تخمیری سویا، ترشی و زیتون فرآوری شده و حتی آجیل شور، سوپ آماده، چیپس، ماهی دودی، خامه ترش، آناناس و کیوی، آسپارتام و شیرین‌کننده‌های مصنوعی از جمله غذاهایی هستند که توصیه می‌شود به آن‌ها توجه و مصرف کمتری داشته باشند یا توسط برخی که رابطه مثبتی بین مصرف و شروع حمله پیدا کرده‌اند مصرف نکنند.

این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر مصرف غذاهای تازه و پرهیز از غذاهای آماده در افراد مبتلا به میگرن، گفت: رژیم غذایی متعادل را رعایت کنید، از انواع غذاهای خانگی که از مواد تازه تهیه شده اند استفاده کنید و به همین دلیل کمتر از مواد غذایی باقی مانده در یخچال استفاده کنید. از غذا اجتناب کنید. پردازش شده باید در نظر گرفته شود.

نکته مهم دیگر این است که کاهش سطح سروتونین یکی از عوامل بروز حملات میگرنی است، بنابراین باید تمام عاداتی که می توانند باعث کاهش سروتونین شوند در نظر گرفته شود. مصرف منظم غذا، خوردن میوه و سبزیجات کافی، دوری از استرس و تنش، از حذف وعده های غذایی کاهش دهنده قند خون خودداری کنید.