کاهش روابط تجاری ایران و ترکیه


علیرغم هدف ایران و ترکیه برای رسیدن به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری، بررسی ها حاکی از کاهش تجارت بین دو کشور است. به نظر می رسد ایران و …

کاهش روابط تجاری ایران و ترکیهکاهش روابط تجاری ایران و ترکیه

علیرغم هدف ایران و ترکیه برای رسیدن به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری، بررسی ها حاکی از کاهش تجارت بین دو کشور است. به نظر می رسد ایران و ترکیه قبل از شریک شدن به رقبای اصلی یکدیگر در منطقه تبدیل شده اند.

وزیر امور خارجه ایران این هفته به ترکیه سفر کرد. در جریان مذاکرات، نمایندگان دو کشور بر توسعه همکاری های تجاری دوجانبه و تدوین سند راهبردی تاکید کردند. همچنین هیات تجاری این هفته در اتاق بازرگانی تهران حضور یافتند تا جدیت دو طرف در ارتقای سطح روابط را روشن کنند. با این حال، بررسی ها نشان می دهد که ایران و ترکیه نه تنها هنوز نتوانسته اند به هدف تجاری ۳۰ میلیارد دلاری خود دست یابند، بلکه در مقاطعی رقبای اصلی یکدیگر در منطقه بوده اند.

در این میان می توان به بازگشت مرغ و تخم مرغ صادراتی ایرانی به عراق اشاره کرد که به کشور بازگردانده شد. بسیاری از فعالان بازار از نقش ترکیه در فشار بر عراق در این اقدام صحبت می کنند.

یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی تبریز درباره مذاکرات اخیر ایران و ترکیه به تجارت نیوز گفت: سطح روابط تجاری ایران و ترکیه نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است. از سال ۲۰۱۵ روابط اقتصادی دو کشور به حدود ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. در عین حال هدف تجارت بین دو کشور در محدوده ۳۰ میلیارد دلار است.

رضا کامی درباره علت کاهش حجم مبادلات تجاری دو کشور توضیح داد: تجارت ایران همواره در نوسان است. این اعداد و ارقام بالا و پایین می شود. در هر صورت شرایط مختلف سیاسی، تجاری، جهانی و اقتصاد کلان دست به دست هم داده اند تا تجارت ایران و ترکیه کاهش یابد.

آیا مذاکرات بر سر تعرفه بین ایران و ترکیه به جایی نمی رسد؟

کامی درباره تاثیر دیدارهای دیپلماتیک ایران و ترکیه تصریح کرد: به هر حال برگزاری چنین نشست هایی می تواند برای توسعه روابط تجاری موثر باشد. مذاکرات تجاری و تعرفه‌ای سال‌ها بین ایران و ترکیه در جریان است، اما به جایی نمی‌رسد.

وی افزود: دو طرف باید برای حل مشکلات و موانعی که باعث اختلاف بین دو کشور می شود، مصمم باشند. در این صورت مطمئنا حجم تجارت افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: زمانی می توانیم رقیب قدرتمندی در بازار تجاری ترکیه باشیم که نحوه عرضه و تقاضا، تولید و بسته بندی، استانداردها و بازاریابی و بحث قیمت را درست کنیم.

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: بازاریابی و هدف گذاری در ترکیه به خوبی انجام می شود. به همین دلیل است که در تجارت با موفقیت بیشتری کار می کند. اکثر بازارهای ترکیه یک مشاور تجاری دارند. چند مشاور بازرگانی در خارج از کشور داریم؟

کامی در پاسخ به این سوال که آیا عراق با فشار ترکیه تخم‌های ایران را پس داده است؟ توضیح داده می شود: ترکیه در این روند مقصر نیست. رابطه همه جانبه ایران با عراق بیش از رابطه ترکیه با این کشور است.