از آیفون ۱۶ چه انتظاراتی داریم


اپل طبق سنت همیشگی‌اش در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) سری آیفون ۱۶ را معرفی خواهد کرد. امسال نیز گوشی‌های اپل مانند سال‌های پیش، قبل کارخانه‌های تولید، وارد کارخانه‌های شایعات شده‌اند و دائما در صدر خبر‌ها قرار می‌گیرند. در این مطلب قصد داریم نگاهی به حدس و گمان‌های پیرامون آیفون‌های بعدی اپل بیندازیم.

مهم‌ترین اخبار و شایعات درباره آیفون ۱۶

صفحه نمایش بزرگتر

به گزارش phonearena، یکی از شایعات پرتکرار درباره مدل‌های «پرو» آیفون ۱۶، بهره‌مندی آن‌ها از صفحه نمایش‌های بزرگتر می‌باشد، به این صورت که اندازه آیفون ۱۶ پرو از ۶.۱ اینچ به ۶.۳ و مدل پرو مکس از ۶.۷ اینچ به ۶.۹ افزایش خواهد یافت.

اپل این افزایش اندازه را مدیون دو تغییر در گوشی‌های خود است. اول، افزایش طول و عرض آن‌ها و سپس استفاده از صفحه نمایش‌هایی با حاشیه‌های باریک‌تر. اما مدل‌های عادی آیفون ۱۶، تغییری در اندازه خود نخواهند دید.

تغییر اندازه آیفون ۱۶ پرو مکس

تغییر اندازه آیفون ۱۶ پرو مکس

دکمه جدید کپچر (capture) برای آیفون ۱۶

پس از اضافه کردن دکمه اکشن به آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس، گویا اپل هنوز از تعداد دکمه‌های روی گوشی‌هایش راضی نیست و قصد دارد یک دکمه دیگر نیز اضافه کند که در سمت راست آیفون‌ها، زیر دکمه پاور قرار می‌گیرد و وظیفه آن باز کردن آنی نرم‌افزار دوربین و شروع ضبط است. به احتمال زیاد اپل قصد دارد به استفاده از دکمه‌های فیزیکی پایان داده و از نمونه‌های لمسی با بازخورد هپتیک استفاده کند.

در این تصویر، دکمه کپحر را مشاهده می‌کنید

در این تصویر، دکمه کپحر را مشاهده می‌کنید

دوربین‌های ارتقا یافته

شایعه شده که آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس هردو از یک حسگر ۴۸ مگاپیکسلی جدید با لنز فوق عریض بهره خواهند برد. سنسور جدید در مقایسه با نمونه‌های قبلی، اندازه بزرگتری دارد و احتمالا در نور کم، عملکرد بهتری داشته باشد. همچنین به لطف وضوح بیشتر کیفیت کلی عکس‌ها نیز بالاتر خواهد بود. گفته می‌شود که امسال مدل پرو مانند برادر بزرگتر خود یک دوربین پیرسکوپی با زوم ۵ برابری خواهد داشت. اما مدل‌های عادی آیفون ۱۶ تغییرات زیادی در بخش دوربین به خود نمی‌بینند. تنها مورد قابل اشاره، چینش عمودی دوربین‌ها است که به گوشی‌ها اجازه می‌دهد که ویدئو‌های سه بعدی برای پخش در هدست ویژن پرو ضبط کنند.

باتری‌های بزرگتر و عمر باتری طولانی تر

بر اساس آخرین گزارشات، حجم باتری آیفون ۱۶ پرو مکس 4676mAh خواهد بود. (برای مقایسه، این عدد در آیفون ۱۵ پرو مکس 4422mAh است)در مدل پرو نیز ظرفیت باتری با کمی افزایش از 3274mAh به 3355mAh خواهد رسید. و در آخر، ظرفیت باتری آیفون ۱۶ نیز از 3349mAh به 3561mAh افزایش پیدا خواهد کرد.

اما آیفون ۱۶ پلاس، این روند افزایشی را استثناء می‌کند و ظرفیت باتری‌اش از 4383mAh به 4006mAh کاهش پیدا می‌کند.

البته این تمام ماجرا نیست؛ بهینگی عملکرد پردازنده‌ها نیز نقش مهمی در عمر باتری این گوشی‌ها ایفا می‌کند و سری آیفون ۱۶ با بهره‌مندی از پردازنده‌های سریع‌تر و بهینه‌تر می‌توانند کاربران خود را مدت بیشتری همراهی کنند.

یک پردازنده ۳ نانومتری برای کل سری آیفون ۱۶

خوشبختانه تا کنون همه شایعات اتفاق نظر داشته‌اند که کل سری آیفون ۱۶ از یک پردازنده واحد استفاده کنند که با نام Apple A18 pro شناخته خواهد شد. این دومین نسل از پردازنده‌های ۳ نانومتری اپل خواهد بود. و طبیعتا از محصول جدید اپل سیلیکون، انتظار داریم در زمینه توان و مصرف انرژی بهتر عمل کند.

خبر خوب این است که اپل با سری جدید گوشی‌هایش دوباره به سنت استفاده از یک پردازنده در کل سری رو خواهد آورد. در خانواده آیفون ۱۴ و ۱۵ شاهد استفاده از پردازنده‌های قدیمی‌تر در مدل‌های عادی نسبت مدل‌های پرو بودیم

هوش مصنوعی و iOS18

اپل با گوشی‌های جدیدش قصد دارد خود را در عرصه هوش مصنوعی مطرح کند. عرصه‌ای که در آن برند‌هایی چون گوگل، مایکروسافت، OpenAI و سایر رقبای اپل، سرمایه گذاری هنگفتی کرده‌اند.و با توجه به شرایط فعلی، کوپرتینیویی‌ها برای جبران عقب ماندگی خود باید تلاش زیادی کنند.

هنوز مشخص نشده که اپل چه ویژگی‌هایی را با کمک هوش مصنوعی به گوشی‌هایش اضافه می‌کند. اما احتمالا شاهد ویژگی‌هایی مانند یک سیری بسیار بهتر، ابزار بهبود کیفیت فیلم و عکس، پیشنهاد‌های هوشمند با آگاهی از موضوع و ابزار تشخیص عکس به آیفون ۱۶ باشیم.

در حال حاضر شایعات بسیار زیادی درباره ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی موجود در آیفون ۱۶ وجود دارد. ولی بسیاری از دستاورد‌های اپل در عرصه هوش مصنوعی را قبل از معرفی گوشی‌های جدید و همراه با معرفی iOS18 شاهد خواهیم بود.

منطقی است اگر تصور کنیم که بیشتر ابزارهای هوش مصنوعی اپل که به پردازش ابری وابسته‌اند برای اکثر گوشی‌های سال‌های اخیر اپل(آیفون Xs و جدیدتر) عرضه شود. اما مواردی که به پردازنده گوشی اتکا می‌کنند احتمالا در انحصار سری آیفون ۱۶ قرار بگیرند.

iOS 18

بهره‌مندی از  Wi-Fi سریعتر

گفته می‌شود که کل خانواده آیفون ۱۶ از Wi-Fi 7 پشتیبانی خواهند کرد. این استاندار جدید به گوشی‌های اپل اجازه می‌دهد تا اطلاعات را با سرعت بسیار بیشتری جابجا کنند. حداکثر سرعت انتقال داده در نسل جدید Wi-Fi با پیشرفتی ۴ برابری به 40GB‌ می‌رسد. البته برای بهره‌مندی از این ویژگی به روتر مناسب نیاز دارید.

جمع‌بندی

در حالی که تا معرفی گوشی‌های جدید اپل فاصله زیادی باقی مانده، اما بنظر می‌رسد اطلاعات بسیار جامعی درباره آنها داریم. و خبر خوب این است که گویا دوره بروزرسانی‌های قطره چکانی تمام شده و قرار است شاهد محصولات هیجان انگیزی باشیم.

نظر شما درباره گوشی‌های بعدی اپل چیست؟ آیا بنظر شما کوپرتینیویی‌ها می‌توانند با این تغییرات، کاربران را وادار به ارتقاء گوشی‌های خود کنند؟

 



منبع