سقوط صنعت پروژکتورها با ورود ویدئو وال ها


در عصر حاضر، با انواع ابزارها و نمایشگرهای تبلیغاتی احاطه شده‌ایم، یکی از شیوه­های نمایش خدمات در مراکز مختلف استفاده از ویدیو وال است. پیشرفت تکنولوژی باعث می­شود تا صاحبان کسب­وکارهای گوناگون نیز همگام با این روند حرکت کنند، بنابراین برای نمایش تصاویر تبلیغاتی اغلب در سطح شهرها نیز از سیستم­های نمایشی استفاده می­شود.

Video Wall

از آنجایی که نمی­توان انتظار داشت که تلویزیون­های خانگی بتوانند در سطح وسیع تصاویر را در معرض دید افراد قرار دهند، در حال حاضر سیستم­های تصویری مخصوصی با عنوان تلویزیون شهری کاربرد دارد. ابزارهای دیجیتالی همچون Video Wall با توجه به جذابیتی که دارند توانستند جایگزین مناسبی برای روش­های سنتی، جهت نشان­دادن خدمات در مراکز مختلف باشند.

معرفی ویدیو وال

ویدیو وال، مجموعه­ای از چندین نمایشگر است که در کنار هم قرار می­گیرند تا تصویری یک­پارچه را به نمایش بگذارند. البته می­توان آنها را به­ صورت جداگانه نیز در ردیف­هایی قرار داد تا هر کدام تصویر ویژه­ای را نشان دهد.

ویدئو وال نسلی جدید از مانیتورهای صنعتی هستند که با توجه به کیفیت و وضوح تصویر بالا حتی توانستند عملکردی فراتر از پروژکتور را در اختیار مردم قرار دهند. قاب اطراف هر نمایشگر که با نام Bezel نیز شناخته می­شود در واقع حاشیه­ای است که ضخامت آن می­تواند یکی از موارد تاثیرگذار در هنگام خرید Video Wall باشد.

این سیستم از نظر انداره و تعداد نمایشگرها دارای تنوع بالایی است که می­توانید با توجه به نوع کاربری و شرایط محیطی یکی از آنها را انتخاب کنید. در صورتی که شما تنها برای مدت ­کوتاهی نیازمند استفاده از این دستگاه هستید برخی مراکز در زمینه اجاره ویدیو وال نیز فعالیت دارند و شما به ­راحتی قادر هستید با صرف هزینه مناسب­تر، از این ابزار استفاده کنید.

اجزای ویدیو وال

این دستگاه­ها از قسمت­های مختلفی تشکیل شده است که مهم­ترین بخش­ها شامل موارد زیر است.

صفحه­نمایش

نمایشگر از اجزای اصلی برای نشان­دادن تصاویر است، از آنجایی که قرار است این ابزار در محیط­های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند هنگام طراحی این بخش از تکنولوژی متفاوتی استفاده می­شود. مسئله مهم در رابطه با صفحه­نمایش کیفیت تصویری است که به نمایش می­گذارد و با توجه به پارامترهای مختلف سنجیده می­شود.

با توجه به نوع نمایشگر و سیستم انتخابی می­توان ویدیو وال را به‌صورت­های منحنی، تخت و حتی در مواردی سه­بعدی نیز نصب کرد.

کارت کنترل

هنگامی که نمایشگرها نصب می­شوند نیاز به دستگاهی است تا با کمک آن محتوای تصاویر نمایش داده شود، به همین منظور از کارت کنترل استفاده می­شود. این بخش با توجه به تعداد ورودی­ها، قابلیت دریافت تصاویر از منابع دیگر به­منظور ضبط­کردن و نمایش آنها را دارد.

کارت کنترل به شما این امکان را می­دهد تا نمایش تصاویر را طبق سلیقه خود تنظیم و مرتب کنید، همچنین این قسمت برای نشان­دادن تصویر یک­پارچه توسط چندین نمایشگر در نظر گرفته می­شود.

نرم­افزار Video Wall

برای آن­که بتوان تصاویر را از منابع مختلف به کنترلر و صفحه­نمایش انتقال داد نیاز به وجود یک رابط است که در واقع نرم­افزار این کار را انجام می­دهد. بیشتر این نرم­افزارها دارای ابزاری هستند که می­توانید با کمک آنها ظاهر محتوا، اندازه، برش تصاویر و میزان روشنایی را تنظیم کنید.

آشنایی با انواع ویدیو وال

این دستگاه معمولا بر اساس نوع کاربری یا تکنولوژی ساخت در مدل­های مختلفی دسته­بندی می­شود که از پرکاربردترین انواع آن می­توان به مواردی همچون LCD Video Wall، LED Video Wall و DLP اشاره کرد.

LCD Video Wall

این مدل یکی از انواع ویدیو وال است که در مراکز تجاری و خدماتی کاربرد بسیاری دارد. در این مدل، از صفحه­نمایش­های LCD استفاده می­شود. در طراحی این نمایشگرها خلاف تلویزیون­های ال­سی­دی خانگی از قاب بسیار باریکی استفاده شده است.

فاصله بین قاب یا بزل (Bezel) در این مدل با گذشت زمان تغییراتی داشته است به­ گونه­ای که در ابتدای تولید معمولا بین 8.1 تا 9.4 میلی­متر متغیر بود؛ اما نمونه­های جدیدی با فاصله 88.0 میلی­متر نیز اخیرا تولید می­شود.

DLP Rear projection

در واقع برای ساخت این مدل، از سیستم تابش نور از پشت بهره می­گیرند، بنابراین قطر این مدل از دیگر نمونه­های ویدیو وال بیشتر بوده و دلیل آن استفاده از لامپ تصویر جهت نمایش محتوا است. نکته حائز اهمیت در مورد DLP داشتن بزل خیلی پایین است که می­توان تصویر پخش­شده توسط آنها را با کم­ترین فاصله خطوط مشاهده کرد.

این مدل معمولا برای مراکزی مناسب است که ترجیح می­دهند قاب تصاویر زیاد در معرض دید نباشد البته یکی از معایب آن طول عمر لامپ تصویر است که اغلب بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد. بنابراین اگر قصد خرید ویدئو وال دارید و این مدل مورد توجه شما قرار گرفته است باید به این نکته دقت داشته باشید که می­تواند روی هزینه­های جانبی تاثیر بگذارد.

 

از آنجا که عمر لامپ ویدیو پروژکتورها کوتاه است و هزینه تعمیر و نگهداری بالایی دارند، روند استفاده از آنها در مراکز مختلف به قدری کاهش پیدا کرده است که صنعت تولید آنها در حال از بین رفتن است و متقاضی برای خرید ویدیو پروژکتور به شدت کاهش پیدا کرده است. ویدیو وال های LED به دلیل شدت نور بالا، طول عمر بالا و هزینه های تعمیر و نگهداری پایین، توانسته اند بهترین جایگزین برای انواع نمایشگرها در محیط های مختلف باشند.

LED Video Wall

در صورتی که نیاز به استفاده از دستگاه­های ویدیو وال در محیط­های بیرون داشته باشید یکی از بهترین مدل­ها برای این کار LED Video Wall است. صفحه­نمایش آنها با استفاده از ال­ای­دی­های ریز پر شده است و مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط جوی مختلف دارد حتی در برابر برف و باران نیز بدون هیچ مشکلی کار می­کنند.

برای طراحی آنها از هیچ­گونه قابی استفاده نمی­شود، روشنایی بالایی دارند و وضوح تصویر آنها برای نمایش تصاویر در روز نیز مناسب است. کیفیت تصویر این مدل به فاصله­ی بین ال­ای­دی­های به کار رفته در ساخت آنها بستگی دارد که هر چه کم­تر باشد شما می­توانید انتظار مشاهده تصویری باکیفیت­تر را داشته باشید.

در ویدیو وال های LED نسبت به ویدیووال های LCD هیچ گونه بزلی در تصویر وجود ندارد و نداشتن بزل در تصویر باعث جذابیت هر چه بیشتر این نوع از ویدیووال ها شده است.

ویدیووال های LED در ایران با نام تلویزیون شهری فضای داخل نیز معروف هستند و در مکان های مختلف مانند سالن کنفراس، آمفی تئاتر، تالار پذیرایی، سینما، مراکز تجاری و غیر قابل نصب و راه اندازی در ابعاد های مختلف می باشند.

 

فاکتورهایی که هنگام خرید ویدیو وال باید به آنها توجه کنید

  • • ابعاد: شما باید با توجه به این­که در محیط داخل یا خارج قصد استفاده از این وسیله را دارید، اندازه مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • • فاصله بزل: اکثر نمونه­های این دستگاه دارای فواصل مختلفی هستند که انتخاب آن بستگی به سلیقه و نیاز شما دارد.
  • • میزان روشنایی: این فاکتور بر حسب کاندلا بر مترمربع بیان می­شود که معمولا برای نمونه­های مختلف شامل 450، 500، 700 و 1500 است.
  • • رزولوشن: این پارامتر در وضوح تصویر اهمیت زیادی دارد که معمولا مدل­های موجود در بازار Full HD و 4K هستند.
  • • پورت­های دستگاه: از جمله این موارد می­توان به پورت USB، DVI، VGA ، SDI و HDMI است.

­جمع‌بندی

ویدیو وال ابزاری است که برای نمایش محتواهای مختلف در سطح وسیع مورد استفاده قرار می­گیرد. تقسیم­بندی این ابزار معمولا با توجه به نوع کاربرد و صفحه­نمایش آنها انجام می­شود که شامل ویدیو وال­های LED، LCD و DLP است.

در هنگام خرید و مشاهده قیمت ویدیو وال بهتر است به مواردی از جمله رزولوشن، میزان روشنایی، فاصله بزل و دیگر موارد مهم در کیفیت این دستگاه توجه کنید. می­توانید برای خرید ویدیو وال با فروشگاه تخصصی دیاکو در ارتباط باشید.