گوگل به اپل ۲۰ میلیارد دلار پرداخت کرده تا موتور جست و جوی پیشفرض سافاری باشد


به لطف مدارک منتشر شده در دادگاه مربوط به شکایت دپارتمان عدالت آمریکا از گوگل بابت انحصارگرایی، با خبر شدیم که گوگل در سال ۲۰۲۲، ۲۰ میلیارد دلار به اپل پرداخت کرده تا موتور جست و جوی پیش‌فرض سافاری باقی بماند. قرارداد بین اپل و آلفابت(شرکت مادر گوگل) نقش مهمی در شکایت دپارتمان عدالت، مبنی بر انحصار گرایی گوگل در حوزه جست و جو و تبلیغات دارد. آخرین جلسات دادگاه، امروز و فردا برگزار می‌شود و نتیجه نهایی ‌آن در ادامه سال جاری منتشر خواهد شد.

گوگل دوست ندارد سافاری را با کسی تقسیم کند

با توجه به مبلغ بسیار بالای قرارداد بین اپل و گوگل، هر دو شرکت سعی داشتن تا مانع افشای رقم دقیق آن بشوند. اما سال گذشته، یکی از مدیران اجرایی اپل در دادگاه شهادت داد که گوگل به این شرکت «میلیارد‌ها دلار» پول داده تا موتور جست و جوی پیش‌فرض سافاری بماند، ولی به رقم دقیق اشاره‌ای نکرد. در نهایت یکی از شاهدان گوگل اقرار کرد که این شرکت ۳۶ درصد از درآمد حاصل از تبلیغات خود را در مرورگر سافاری، به اپل می‌دهد.

البته گوگل قرارداد‌های دیگری نیز با سایر شرکت دارد تا برای پلتفرم‌هایشان نتایج جست و جو تهیه کند. اما همان طور که بلومبرگ اشاره می‌کند، قرارداد اپل از سایرین بسیار مهم‌تر است، زیرا آیفون‌های این شرکت پر فروش‌ترین گوشی‌های هوشمند در آمریکا می‌باشند.

مدارک دادگاه که در روز سه‌شنبه ثبت شد، شامل اولین تأیید بر ۲۰ میلیارد دلاری است که گوگل به اپل می‌پردازد. این تأیید از طرف معاون ارشد خدمات اپل، ادی کو بود. همچین این اسناد به اهمیت مبلغ پرداختی گوگل به کوپرتینویی‌ها اشاره کردند. در این مدارک ذکر شده بود که ۱۷.۵ درصد از درآمد عملیاتی اپل، توسط گوگل پرداخت می‌شود.

گوگل و سافاری

۲۰ سال پیش این قرارداد برای اولین بار، رایگان بسته شد!

علاوه بر این در گزارشات اشاره شده که اولین توافق بین گوگل و اپل برای در زمینه موتور‌های جست و جو، در سال ۲۰۰۲ انجام شد. در آن زمان غول موتور‌های جوست و جو هیچ مبلغی به شرکت تحت مدیریت استیو جابز پرداخت نمی‌کرد. در عوض، دو کمپانی سود حاصل از تبلیغات را بین خود تقسیم می‌کردند. اما از سال ۲۰۲۱ به بعد گوگل شروع به پرداخت ماهانه بیش از یک میلیارد دلار به اپل کرد.

برای تغییر موتور جست و جوی پیش‌فرض سافاری، باید به تنظیمات> سافاری بروید. سپس در زیر سر تیتر جست و جو به قسمت موتور جست و جو رفته و روی گوگل تپ کنید. اکنون می‌توانید از بین یاهو، بینگ، گوگل، داک داک گو و اکوزیا، یک گزینه را بعنوان پیش‌فرض انتخاب کنید.

نظر شما چیست؟ آیا گوگل می‌تواند در دادگاه برنده شود؟



منبع