تراشه جدید گوگل با نام Axion برای دیتاسنترها معرفی شد


گوگل با تمرکز بیشتر بر تولید تراشه‌های اختصاصی خود، محصول جدید مبتنی بر ARM را رونمایی کرده که شاید مستقیما برای عموم کاربران خیلی مهم نباشد اما اتفاق قابل‌توجهی است. تراشه جدید گوگل با نام Axion برای دیتاسنترها طراحی شده است.

تراشه جدید گوگل با نام Axion

گوگل با تراشه سفارشی جدید مبتنی بر ARM خود یعنی تراشه Axion، از پیشرفت بسیار بزرگی در فناوری مرکز داده (یا دیتاسنتر) پرده‌برداری کرد. تراشه Axion عملکرد و بهره‌وری انرژی را بهبود می دهد. در مقایسه با محصولات دیگر مبتنی بر Arm موجود، Axion تا ۳۰ درصد عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. همچنین تا ۵۰ درصد عملکرد بهتر و بهبود قابل توجه ۶۰ درصدی در کارایی ارائه می دهد.

پایه و اساس تراشه Axion در هسته‌های CPU مبتنی بر ARM به نام Neoverse V2 نهفته است که به طور خاص برای برتری در عملکردهای پردارشی همه منظوره طراحی شده اند.

گوگل تراشه Axion را با میکروکنترلرهای سفارشی خود با اسم رمز Titanium بهبود بخشیده است. تیتانیوم وظایف پلتفرمی مانند شبکه و امنیت را انجام می دهد و تضمین می کند که قدرت پردازش Axion به بارهای اصلی اختصاص داده شده است. علاوه بر این، Titanium قابلیت‌های ذخیره‌سازی را روی Hyperdisk، یک سرویس ذخیره‌سازی بلوک جدید که امکان مقیاس‌بندی عملکرد پویا را فراهم می‌کند، بارگذاری می‌کند.

فراتر از عملکرد خام، “پایداری” تمرکز اصلی گوگل است. دیتاسنترهای گوگل در حال حاضر به دلیل کارایی آنها شناخته شده است و تراشه Axion به این موضوع کمک می‌کند. این کاملاً با هدف Google برای دستیابی به عملکرد بدون “ردپای-کربن” مطابقت دارد.

هنگام معرفی فن آوری های جدید، “سازگاری” همچنان یک نگرانی اصلی است. تراشه گوگل Axion بر اساس معماری استاندارد Armv9 ساخته شده است و از سازگاری یکپارچه با نرم افزارها و ابزارهای موجود اطمینان می دهد.

گوگل به طور فعال از طریق پروژه هایی مانند Android و Kubernetes در اکوسیستم Arm کمک می‌کند و آنها با شرکای خود برای بهینه سازی نرم افزار برای Arm همکاری می‌کنند. این تعهد، یک اکوسیستم غنی را برای کاربران Axion تضمین می کند.

مشتریان می توانند از Axion با سرویس های مختلف Google Cloud از جمله Compute Engine و Kubernetes Engine استفاده کنند. علاوه بر این، راه‌حل‌های سازگار با Arm به راحتی در Google Cloud Marketplace در دسترس هستند و ابزارهای مهاجرت برای ساده‌سازی انتقال به نمونه‌های مبتنی بر Arm وجود دارد.

پتانسیل Axion هیجان شرکای صنعتی مانند Broadcom، CrowdStrike، Cybereason، Datadog، Elastic، OpenX، Snap و WP Engine را به خود جلب کرده است. همه آنها پیشرفت های قابل توجهی را در عملکرد، کارایی و پایداری با ورود Axion پیش بینی می کنند.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید تراشه جدید گوگل چقدر روی عملکرد نهایی کاربر تاثیر خواهد داشت؟



منبع