کمپانی Unisoc برای تصاحب بیشتر بازار جهانی با مدیاتک رقابت می‌کند


وقتی صحبت از تراشه های موبایل می‌شود، معمولا کوالکام، نام اولین شرکتی است که به ذهن ما می‌رسد. این موضوع به دلیل آن است که تراشه های کمپانی مذکور به طور گسترده در دستگاه های میان رده و بالا رده استفاده می‌شود. اما ممکن است تعجب آور باشد، اگر بدانید که مدیاتک پرفروش ترین کمپانی تولید کننده تراشه در جهان است. میزان فروش این شرکت، حتی از کوالکام نیز بیشتر است ‌‌. مدیاتک با تولید طیف گسترده ای از تراشه ها، سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است. کمپانی چینی Unisoc هم اکنون استراتژی مشابهی را در پیش گرفته و در حال رقابت با مدیاتک است‌.

تمرکز بر تولید تراشه های ارزان قیمت رمز موفقیت کمپانی Unisoc بوده است

همان‌طور که اشاره شد، مدیاتک با تولید طیف گسترده ای از تراشه ها برای محصولات مختلف، سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده است. هم اکنون کمپانی Unisoc می‌خواهد با همین استراتژی و تمرکز بر بازار تراشه گوشی های ارزان قیمت، سهم بیشتری از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد. شرکت چینی Unisoc در حال گسترش سهم بازار خود در بخش تراشه گوشی های هوشمند ارزان قیمت است. رمز موفقیت این شرکت، همین تمرکز بر بازار تراشه های پایین رده است. همین موضوع باعث می‌شود تا این کمپانی، از تحریم های ایالات متحده، در امان بماند. سهم Unisoc از بازار جهانی تراشه‌های گوشی‌های هوشمند در سه ماهه سوم سال 2022، بر اساس تحقیقات بازار Counterpoint، حدود ۱۰ درصد بوده است.

موفقیت کمپانی Unisoc در بخش تراشه های 5G نیز قابل توجه است‌. این شرکت چیپست T820 را در نوامبر ۲۰۲۲ معرفی کرد.  ۲۰۰ مهندس Unisoc در طول قرنطینه کووید-۱۹ سال گذشته نزدیک به سه ماه در دفتر خود خوابیدند. Unisoc درباره برنامه‌های تولید انبوه تراشه های 5G خود توضیحی نداده است. اما این شرکت سه تراشه 5G را با استفاده از فرآیند لیتوگرافی ۶ نانومتری معرفی کرده است. دو مورد از این سه تراشه تا کنون به تولید انبوه رسیده اند. و در گوشی های ارزان قیمت چینی استفاده شدند. علیرغم موفقیت Unisoc، این شرکت همچنان در معرض تحریم های ایالات متحده قرار دارد زیرا چین هنوز کارخانه ای ندارد که بتواند بدون وابستگی به سایر کشور ها، به تولید تراشه ادامه دهد.

کمپانی Unisoc

به عنوان مثال، واحد طراحی تراشه هوآوی، همان HiSilicon، به دلیل تحریم‌های تجاری ایالات متحده در تولید تراشه های پیشرفته دچار مشکل شد. آمریکا، تایوان را از تجارت با کمپانی چینی HiSilicon منع کرد. Unisoc تلاش‌ها را برای تنوع بخشیدن به فعالیت‌های خود افزایش داده است و کاربرد تراشه‌های 5G را به فراتر از گوشی های هوشمند توسعه داده است. برای مثال هم اکنون تراشه های این شرکت در بخش پزشکی، برق و معدن استفاده می‌شود. میزان فروش تراشه‌ ها و ماژول های اینترنت اشیاء این شرکت نیز در سال گذشته ۱۴۶ درصد افزایش یافته است.

ممکن است تحریم های آمریکا گریبانگیر یونیساک نیز بشود!

همان‌طور که Gizmochina اشاره می‌کند، هم اکنون تجارت کمپانی Unisoc بیش از ۱۳۳ کشور را شامل شده و ۸۰ درصد از تراشه های این شرکت در بازار های جهانی فروخته می‌شوند. طبق گزارش انجمن صنعت طراحی تراشه چین، این کشور تا پایان سال ۲۰۲۲ دارای ۳,۲۴۳ شرکت طراحی تراشه بود. که مجموع فروش آنها ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. درحالی‌که همچنان خطراتی وجود دارد؛ اما Unisoc نمونه‌ای درخشان از این است که چگونه شرکت های تولید قطعات نیمه هادی چینی می‌توانند تحت تحریم‌ های تجاری ایالات متحده به حیات خود ادامه دهند و حتی پیشرفت کنند.

سه تراشه جدید Unisoc از سری T700 رونمایی شدند

نظر شما چیست؟ آیا تحریم های آمریکا گریبانگیر Unisoc نیز خواهد شد؟